EnFace: Jacek Łęgiewicz...

... Dyrektor ds. Rozwoju Rynku, Inteligentne Miasta, IBM Europa Środkowa i Wschodnia.

EnFace: Jacek Łęgiewicz...

O definicji inteligentnego miasta

Współpracuję z miastami i regionami od Petersburga po Istambuł i obserwuję, jak różnie rozumiana jest idea inteligentnego miasta. Bardzo często osoby decydujące o polityce rozwoju lokalnego rozumieją pod tym hasłem jakąś bliżej nieokreśloną aplikację. Tymczasem inteligentne miasto to miasto, które ma "świadomość" tego, co się w nim dzieje i potrafi podejmować decyzje w oparciu o dane opisujące ruch ludzi, pojazdów, przepływy energii, jakość wody i powietrza. Moją rolą jest ewangelizacja, przekonywanie, że inteligentne systemy opomiarowania są równie istotne i przydatne z punktu widzenia jakości życia mieszkańców jak gładki asfalt. Inteligentne miasto to również inteligentna służba zdrowia, ujednolicona, odmiejscowiona elektroniczna karta zdrowia pacjenta na poziomie miasta; takie sieci medyczne budowane są już w Łodzi i Rzeszowie między szpitalami.

Inteligentne miasto można także budować na bazie informacji pochodzących nie od maszyn, lecz od obywateli. W Nowym Jorku działa numer 311, na który obywatele mogą dzwonić w każdej sprawie. Zgłaszane są dziury w ziemi, niepokojące hałasy, utrudnienia w ruchu, kradzieże. Obywatele stają się detektorem problemów, a ich zbiorowa wiedza może być wykorzystana przez miasto do priorytetyzacji prac oraz dostrajaniu działań administracji do rzeczywistych potrzeb mieszkańców.

O pozytywnych przykładach inteligentnych miast

Bez wątpienia inteligentnym miastem lada moment będzie Wrocław, w którym startuje projekt inteligentnego zarządzania ruchem drogowym, o skali niespotykanej jeszcze nigdzie na świecie. Wszystkie ulice zostaną objęte systemem monitorowania i sterowania sygnalizacją świetlną. Celem wdrożenia systemu jest nie tylko pozyskanie informacji o bieżącej sytuacji na skrzyżowaniach, ale też zrozumienie przepływu strumieni pojazdów w całym mieście, by można było inteligentnie i adekwatnie do bieżącej sytuacji sterować światłami na wszystkich skrzyżowaniach jednocześnie. Będzie to niewątpliwie ułatwienie dla komunikacji prywatnej, choć priorytet zyska komunikacja miejska: przykładowo, tramwaj opóźniony wobec rozkładu jazdy zyska automatycznie zielone światło na najbliższym skrzyżowaniu. Pierwsze rezultaty mamy szansę zobaczyć już w przyszłym roku, a technologie gromadzenia i udostępniania danych powinny być na tyle otwarte, by obywatele budujący specjalizowane serwisy czy media społecznościowe mogli z nich skorzystać.

Rząd przeznaczył pół miliarda złotych na systemy inteligentnego zarządzania ruchem w miastach, i te pieniądze miasta będą mogły zacząć wydawać w przyszłym roku. W poprzednich latach goniliśmy głównie "twardą infrastrukturę", teraz miasta zaczynają myśleć o inteligencji i wiele z tych projektów ma szansę być bardzo innowacyjnych i ambitnych. Koszt systemu zarządzania ruchem kształtuje się na poziomie kilkudziesięciu milionów złotych. Nakłady na inteligentne miasto nie zawsze zwracają się bezpośrednio w postaci oszczędności, ale wpływają na pozycjonowanie miasta w rankingach poziomu jakości życia wobec innych miast, z którymi konkuruje się o kapitał inwestycyjny i płacących podatki mieszkańców.

O monitoringu wałów przeciwpowodziowych

To jeden z systemów inteligentnego miasta. Dzięki systemowi czujników wprowadzonych co kilkaset metrów w wały i połączonych siecią przewodową lub bezprzewodową możliwa jest stała, bieżąca analiza wszelkich anomalii w strukturze wałów i precyzyjne określenie miejsc, w których niezbędne jest ich umocnienie. W czasie powodzi czujniki określają dynamikę nasiąkania wodą i umożliwiają wytypowanie miejsc, w których może dojść do przerwania wału. Koszt opomiarowania wału to zaledwie kilka procent całej inwestycji, a takim wałem zupełnie inaczej można zarządzać. Dla miast położonych na południu Polski może być to bardziej priorytetowa inwestycja niż system zarządzania ruchem.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200