Innowacje pilnie poszukiwane

Według badań tylko ok. 20% polskich przedsiębiorstw wprowadza innowacje do swoich organizacji. Wiele firm w Polsce innowacje jednak stosuje, choć nigdzie ich nie rejestruje i nie informuje o nich publicznie. Przykładem branży, która wprowadza nowe rozwiązania w celu zwiększenia efektywności, jest polski sektor usług biznesowych.

Innowacje pilnie poszukiwane
6,4 mld euro

chce w 2011 r. przekazać na innowacje Maire Geoghegan-Quinn, unijna komisarz ds. badań, innowacji i nauki. Według badań Boston Consulting Group, żadna z 10 najbardziej innowacyjnych firm świata nie pochodzi bowiem z Europy, a stary Kontynent wyprzedzają Stany Zjednoczone oraz Azja. Dlatego w 2011 r.

Polska niestety słabo wypada w oficjalnych statystykach dotyczących innowacyjności wśród firm. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez PKPP Lewiatan i Deloitte, zaledwie 20% polskich przedsiębiorstw wprowadziło innowacje, podczas gdy średnia dla UE wynosi prawie 40%, a w Niemczech aż 70%! Na szczęście firmy działające na polskim rynku wprowadzają nowe rozwiązania niezależnie od zachęt zewnętrznych i choć często nikt nie wie o wykorzystywanych przez nich metodach, wiele z nich stale rozszerza portfolio o nowe usługi i narzędzia. Jak podaje PKPP Lewiatan, w polskich firmach - w okresie powracającej koniunktury - firmy deklarowały, że wysokie znaczenie ma dla nich wysoka jakość i konkurencyjność, a co za tym idzie poszukiwanie i wdrażanie innowacji. Inwestycje w nowe narzędzia są przez firmy coraz częściej postrzegane jako strategiczne.

Outsourcing - potencjał odkryty

"Innowacje to nie tylko patenty i wielkie odkrycia. To także szereg drobnych usprawnień wdrażanych w przedsiębiorstwach. Mimo że w przypadku tych pierwszych, Polska niestety pozostaje w ogonie Europy, to jednak pod względem odkrywczych i bardzo praktycznych rozwiązań stosowanych w codziennym działaniu, sytuacja przedstawia się już inaczej. Polskie przedsiębiorstwa widzą potrzebę wdrażania nowych narzędzi i procedur, aby stawać się bardziej konkurencyjnymi, atrakcyjnymi dla klientów i efektywnymi. Przykładem sektora, który stara się wyróżnić na rynku i wzmocnić pozycję przez innowacyjność jest outsourcing" - mówi Łukasz Gajewski, prezes Fundacji Instytut Outsourcingu i prezes Target BPO.

Jak wynika z badania Fundacji Instytut Outsourcingu, wśród firm z sektora BPO (Business Process Outsourcing), przedsiębiorstwa świadczące zaawansowane usługi dla biznesu dynamicznie wprowadzają na polski rynek nowe narzędzia i procesy. Outsourcing to branża będąca liderem w ciągłym poszukiwaniu nowych rozwiązań. "Przedsiębiorstwa korzystają z usług firm outsourcingowych, aby działać bardziej efektywnie. Dzięki nowoczesnym metodom i technologiom stosowanym przez zewnętrznych partnerów obniżają koszty i poprawiają wydajność procesów. Dlatego tak ważne jest to, aby firmy z branży BPO były liderami w poszukiwaniu i wdrażaniu innowacji" - przekonuje Leszek Rożdżeński, prezes Web Inn.

Przede wszystkim usprawnić

Wiele firm BPO w Polsce posiada specjalne zespoły zajmujące się poszukiwaniem nowych rozwiązań i ich płynnym wdrażaniem. Dział Rozwoju Nowych Technologii ArchiDoc to jeden z przykładów jednostki wewnętrznej, która jest nastawiona na doskonalenie się w swojej specjalizacji. Dzięki takiej polityce firma może pochwalić się nowoczesnymi narzędziami, takimi jak INDO - autorski system kancelaryjny ułatwiający efektywne zarządzanie procesami związanymi z przetwarzaniem dużej ilości dokumentacji.

"Platforma INDO ułatwia efektywne zarządzanie procesami, związanymi z przetwarzaniem dużych ilości dokumentacji. Zawiera ona moduł obsługi korespondencji przychodzącej i wychodzącej, a także repozytorium elektroniczne, czyli magazyn wszelkiego typu dokumentów. Użytkownicy - zgodnie z posiadanymi uprawnieniami - nie tylko zyskują szybki i wygodny dostęp do dokumentów w wersji elektronicznej, ale mogą także je wersjonować, składać zamówienia na udostępnianie ich papierowych oryginałów, definiować kolejność opracowywania poszczególnych plików czy generować raporty. Wiele przedsiębiorstw, które decyduje się na outsourcowanie obszaru zarządzania dokumentami, wcześniej wykorzystywała do jego obsługi arkusz kalkulacyjny, co pod wieloma względami ograniczało zakres możliwych do wykonania zadań" - mówi Konrad Rochalski, prezes ArchiDoc.

Firmy z sektora BPO - realizujące potrzebę podnoszenia efektywności procesów własnych i klientów - czyniły to dawniej głównie poprzez poszukiwanie oszczędności. Dziś często proponują innowacyjne rozwiązania technologiczne zwiększające potencjał biznesu klienta.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200