Usługi zamiast drukarek
- Adam Jadczak,
- 06.07.2010
Xerox Polska spadek przychodów ze sprzedaży urządzeń na rynku Enterprise zastępuje ofertą usługową. Pomóc w tym ma także fuzja z ACS.
Jak mówią przedstawiciele polskiego oddziału firmy, spadek w 2009 r. dotyczył najbardziej segmentu urządzeń zaawansowanych. Część firm wstrzymała wydatki i zdecydowała się na zakup mniejszych, niższych kosztowo rozwiązań do czasu poprawienia koniunktury. "Z tego też powodu nasze główne działania opierały się na zaprezentowaniu produktów, które dawały klientowi oszczędności w krótkim czasie" - mówi Kinga Piecuch, członek zarządu Xerox Polska. "Dodatkowo - widząc zapotrzebowanie firm na optymalizację kosztów w trudnych czasach - wprowadziliśmy na rynek kilka rozwiązań z zakresu kontroli kosztów druku oraz skanowania i archiwizacji. Przykładowo dzięki Ysoft SafeQ klient może dokładnie monitorować wykorzystanie urządzeń drukujących, nakładać limity wydruków na poszczególne osoby lub wyłączyć druk w kolorze" - dodaje.
Jak przewiduje IDC, w Polsce nastąpi dalszy wzrost znaczenia całkowitego kosztu posiadania urządzenia, który uwzględnia nie tylko cenę nabycia, ale też koszty obsługi i eksploatacji. Dużą popularnością ma cieszyć się outsourcing druku, zwłaszcza w sektorze dużych firm i agencji rządowych.
W rozwoju oferty nowych usług ma pomóc fuzja z ACS. Od wielu lat udział usług w przychodach Xeroksa rośnie. Dzięki połączeniu Xeroksa z ACS po raz pierwszy jednak przekroczy 50% sprzedaży. "Połączenie z ACS zmienia diametralnie pozycjonowanie naszej firmy. W obszarze BPO byliśmy do tej pory podwykonawcą i partnerem dużych graczy - Accenture, IBM Global Services, Capgemini. Wykorzystując nasze doświadczenie w zakresie outsourcingu usług druku i przetwarzania dokumentów oraz kompetencje ACS w obszarze zarządzania i automatyzacji procesów biznesowych, stworzymy nową klasę dostawcy rozwiązań" - przekonuje Kinga Piecuch.
Wciąż nie wiadomo, czy i kiedy nastąpi pełna integracja obu podmiotów. Od strony formalnej ACS funkcjonuje dziś jako "ACS a Xerox Company". Firmy prowadzą już jednak szereg wspólnych inicjatyw i projektów u klientów. Niewykluczone, że zostaną poszerzone istniejące zasoby Xerox i ACS - także w Polsce - albo nawet powstaną nowe, wspólne podmioty, aby wykorzystać istniejący potencjał rynkowy. Prowadzone są też rozmowy o współpracy z partnerami zewnętrznymi, niekiedy konkurentami Xerox i ACS.