Cisco kontra HP - walka o prymat na rynku sieci

Cisco od ponad 20 lat niepodzielnie panuje na korporacyjnym rynku rozwiązań sieciowych, zwłaszcza routerów i przełączników. Ostatnio pozycja Cisco na tym rynku jednak uległa osłabieniu, do czego przyczyniło się HP, oferując wiele produktów klasy Enterprise. Rywalizacja nasili się jeszcze po zakończeniu fuzji HP z 3Com.

Trudno jednak powiedzieć, czy na dłuższą metę HP może poważnie zagrozić pozycji Cisco na rynku sieciowym. Trzeba mieć na uwadze fakt, że HP nie zawsze obierał w przeszłości trafną strategię w odniesieniu do produktów sieciowych przeznaczonych dla przedsiębiorstw. Z drugiej jednak strony firma ta była zawsze obecna na tym rynku i zawsze się na nim liczyła. Natomiast fakt, że HP chciał swego czasu przejąć Force10 świadczy o tym, że produkty sieciowe odgrywają w jego strategii poważną rolę. Transakcja ta nie doszła do skutku, w przeciwieństwie do przejęcia 3Com. W przeszłości polityka HP nie była jednoznaczna w kontekście rozwiązań sieciowych klasy Enterprise. Niekiedy można było odnieść wrażenie, że HP koncentruje uwagę głównie na rynku drukarek, traktując pozostałe rozwiązania sprzętowe jako swego rodzaju uzupełnienie jego oferty. Dlatego analitycy często zastanawiali się, czy pozycja HP na tym rynku nie ulegnie znacznemu osłabieniu. Obecnie wydaje się, że spekulacje te nie były uzasadnione.

Przedstawiciele HP twierdzą, że jednym z czynników, który wymusi zmiany na rynku rozwiązań sieciowych dla przedsiębiorstw jest fakt, iż nie ma na nim obecnie prawdziwej konkurencji, co prowadzi do tego, że ceny wielu rozwiązań sieciowych są zawyżone. Według HP dzieje się tak w dużej mierze za sprawą Cisco, która ma na tym rynku tak silną pozycję, iż dyktuje swoje warunki (czytaj ceny) integratorom rozwiązań sieciowych, a pośrednio klientom. Przedstawiciele HP twierdzą, że sytuacja na tym rynku musi ulec radykalnej zmianie, ponieważ na świecie rośnie gwałtownie sprzedaż "końcowych stanowisk pracy", a mobilność coraz bardziej zyskuje na znaczeniu.

Kierownictwo HP twierdzi także, że działy IT muszą stawiać śmielej czoła nowym wyzwaniom i decydować się na wdrażanie w centrach danych zupełnie nowych architektur. Cisco ma jednak w tym zakresie duże doświadczenie i produkuje wiele dokumentów prezentujących firmowe rozwiązania i architektury, tak że konkurencja ma tu twardy orzech do zgryzienia. HP ma więc wiele do zrobienia, jeśli chce, aby użytkownicy przekonali się do jej rozwiązań sieciowych.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200