m-banking nad Wisłą
- Andrzej Maciejewski,
- 22.06.2010
Na polskim rynku pojawiają się pierwsze projekty mobilnej bankowości. Banki korzystają z różnych rozwiązań i technologii.
Dlaczego bank nie zdecydował się na stronę "lajt"? "Taka strona to nic innego jak interfejs internetowy dostosowany do komórki, dodatkowo podatny na zagrożenia znane z bankowości internetowej jak phishing" - przekonuje Mariusz Gliński. Dodaje, że aby odnieść sukces w bankowości mobilnej należy postawić na dedykowane zasoby i ludzi związanych z technologią komórkową, nie można poważne rozwijać bankowości mobilnej korzystając z wiedzy tylko związanej z bankowością internetową. Na korzyść dedykowanej aplikacji przemawia fakt, że instalowanie na telefonie stało się znacznie łatwiejsze, dzięki platformom w rodzaju AppStore (Apple) czy Ovi (Nokia). Instalowane aplikacje pozwalają na kompresję danych wymienianych między telefonem a systemem banku, łatwiejsze jest zarządzanie wersjami. "Nie mniej istotne jest bezpieczeństwo. Niektóre modele telefonów mają własne, wbudowane przeglądarki internetowe. Są one, niestety, mniej bezpieczne niż internetowe odpowiedniki, łatane regularnie przez producentów. Prowadzi to do sytuacji, w której niebezpieczne przeglądarki nie budzą obaw użytkowników, obawiają się oni bardziej o bezpieczeństwo swojego rachunku w wypadku utraty telefonu, co w rzeczywistości nie stanowi zagrożenia, gdyż żadne dane nie są przychowywane w urządzeniu i zabezpieczone są kodem PIN" - przekonuje Mariusz Gliński. Raiffeisen Bank Polska pracuje nad wprowadzeniem nowych funkcji do mobilnego kanału, jednak nie chce zdradzać szczegółów. Chce popularyzować usługę również wśród klientów korporacyjnych, obok dotychczasowych klientów indywidualnych.
Kolejny bank podejmuje rękawicę
Citi Handlowy uruchomił bankowość mobilną 6 maja br. Od tego czasu zanotował 4,5 tys. użytkowników, którzy zalogowali się do swojego rachunku poprzez www.mobile.citibank.pl. "Rozwój nowych technologii stworzył sytuację, w której upatrujemy szansy powodzenia nowej usługi. Jako pierwsza została udostępniona uniwersalna wersja bankowości mobilnej, czyli strona >lajt< niezależna od systemu operacyjnego, nie wymagająca instalacji" - mówi Adam Grabarczyk z Citi Handlowy. Na rachunku dostępnym poprzez www.mobile.citibank.pl można dokonać podstawowych operacji, m.in.: sprawdzić saldo kont i kart, historię transakcji, wykonać przelewy na własne rachunki i zdefiniowane wcześniej przelewy na rachunki obce, zakładać i zmieniać lokaty.