Krakowska integracja środowiska MBA

O trendach w energetyce, systemach data mining i... zdrowiu menedżera dyskutowano w Krakowie na Kongresie MBA.

Kongres organizowany jest od pięciu lat, a jego celem jest integracja środowiska słuchaczy i absolwentów MBA z całego świata. Program kongresu zbudowany jest wokół paneli tematycznych dotyczących bieżącej sytuacji ekonomicznej i współczesnych trendów w zarządzaniu. Na poprzednich kongresach poruszano tematykę przywództwa w biznesie, efektywnego zarządzania w dobie globalizacji i osiągania sukcesu ekonomicznego w czasach kryzysu. W tym roku osią przewodnią były "Trendy nowej dekady". Pojawiła się tematyka inwestycji w energetyce, systemów analitycznych i informatycznych w zarządzaniu, uczenia się w organizacjach, edukacji menedżerskiej, edukacji w biznesie, a nawet zdrowia menedżera. Dużym zainteresowaniem cieszył się temat inwestycji w energetyce. Menedżerowie największych polskich spółek energetycznych zarysowali perspektywy zapotrzebowania na energię w Polsce w kolejnych latach, ocenili szansę na budowę elektrowni jądrowych i oszacowali bariery rozwoju energetyki w Polsce.

Dla przewidywania przyszłości

W sesji dotyczącej data mining wzięli udział zarówno naukowcy, jak i przedstawiciele dostawców systemów informatycznych oraz przedsiębiorstw decydujących się na wdrożenie tego rodzaju rozwiązań. Prof. Adam Sagan zwrócił uwagę, że współczesne systemy data mining, przy współczesnych technikach gromadzenia danych na temat klientów i ich ogromnej dostępności, dają szansę wprowadzenia obserwacji zachowań populacji konsumenckiej na nowy poziom. Biznes, którego celem jest przewidywanie zachowań konsumentów i kierowanie przekazu marketingowego tam, gdzie jest on najbardziej skuteczny, nie musi już opierać się na losowych próbach i ekstrapolować wyników na całość populacji. Populacja stała się znana, a tym samym metody statystyczne i związane z nimi założenia dotyczące rozkładów statystycznych straciły na znaczeniu, a opis rzeczywistości może ustąpić miejsca przewidywaniu przyszłości.

Julian Kiełbasa, kierownik projektów wdrożeniowych w SPSS Polska zauważył, że system data mining sam w sobie nie jest remedium na problemy w funkcjonowaniu przedsiębiorstw, ale może pozwolić na stworzenie modeli predykcyjnych przeciwdziałających odpływowi klientów czy pozwalających skierować reklamę do najbardziej podatnej grupy docelowej. "Najważniejszą zasadą przy budowie systemów data mining jest nierozpoczynanie od danych, lecz od celów biznesowych. Nadal często zdarza się sytuacja, w której już po zbudowaniu hurtowni danych przychodzi refleksja, że to, co zrobiliśmy, nie da się wykorzystać. Co więcej, te narzędzia muszą być elastyczne. Biznes nie lubi stabilności, narzędzia informatyczne muszą nadążać za jego rozwojem" - mówił Julian Kiełbasa.

Uczestnicy panelu podkreślali, że wdrożenia systemów data mining nadal pociągają za sobą wiele problemów. Budowa modeli analitycznych i predykcyjnych trwa zazwyczaj bardzo długo i wymaga zastosowania wielu miar, terminów i współczynników, których zrozumienie przez menedżerów wymaga specjalistycznych szkoleń. Odbiorcy końcowi wyników działania systemów mają wrażenie, że mają do czynienia nie tyle z rozwiązaniem problemu, ile z jego dodatkowym zagmatwaniem. Jakość budowanych modeli nie pozwala trafnie wyciągać wniosków na temat przyszłości, a włączenie do modelu nawet kilkuset zmiennych objaśniających nie gwarantuje sukcesu.

Z inicjatywy biznesu

Kongres MBA zorganizowany został na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie, a jego pomysłodawcą była Krakowska Szkoła Biznesu Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, specjalizująca się w organizacji studiów podyplomowych. W tej chwili Krakowska Szkoła Biznesu prowadzi pięć różnych programów MBA, współpracując ze Stockholm University School of Business, szwajcarską St. Gallen Business School, amerykańskimi uczelniami Suffolk University, Grand Valley State University i UCLA University of California oraz szkołami francuskimi i z RPA. Computerworld był patronem medialnym Kongresu.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200