Razem wspierają produkcję i zarząd
- Piotr Waszczuk,
- 08.06.2010
Działalność Grupy EKA jest dowodem na to, że bez dedykowanych narzędzi IT trudno znieść dynamiczny wzrost skali produkcji, a ERP w duecie z BI może być motorem dalszych wzrostów.
Sylwester Deć, odpowiedzialny za IT w Grupie EKA
Przed 2006 rokiem w spółkach Grupy EKA funkcjonowały słabo powiązane ze sobą aplikacje obsługujące tylko najważniejsze procesy biznesowe. W miarę rosnącej skali działalności produkcyjnej wydajność i możliwości odrębnych aplikacji działających w środowiskach DOS i Novell przestały być wystarczające. Brakowało m.in. obsługi planowania produkcji, co w obliczu rozbudowy mocy wytwórczych i kadrowych zaczęło stanowić istotną barierę dla rozwoju biznesu. Raporty o stanach produkcji tworzono w arkuszach kalkulacyjnych. Inwestycja w system ERP stała się więc koniecznością. Wybór nowego rozwiązania poprzedziły jednak wnikliwe analizy funkcjonalności. "Priorytetowe było obliczanie jednostkowego kosztu produkcji, moduł zapasów i magazynu oraz zintegrowane kadry i płace" - mówi Sylwester Deć, odpowiedzialny za IT w Grupie EKA. Jak podaje, w końcowej fazie analizy pod uwagę brane były systemy oferowane przez firmy: Microsoft, Epicor i Softlab.
Nowy system, nowa jakość
Wybór padł na rozwiązanie firmy Epicor. Pierwotne wdrożenie zakończyło się z początkiem 2007 roku. Kolejny rok trwały jednak prace związane m.in. z modyfikacją planu kont. Obecnie oprogramowanie wspiera wszystkie najważniejsze obszary działalności firm EKAplast i Eka-production. System został również zintegrowany z oprogramowaniem obsługującym przemysłowe systemy SCADA. Dzięki temu, do systemu ERP bezpośrednio trafiają informacje na temat fizycznych cykli pracy maszyn. Pozwala to na szybką ocenę rzeczywistych poziomów produkcji i przekłada się na lepsze planowanie wykorzystania mocy produkcyjnych ponad trzydziestu nowoczesnych maszyn. Według Sylwestra Decia, system iScala przyniósł również istotne usprawnienia w zakresie obrotu i gospodarki materiałowej oraz w obszarze finansów. Uruchomiona funkcjonalność pozwala m.in. na rozliczenie stopnia wykonania budżetu działu bezpośrednio po wprowadzeniu dokumentu księgowego. Łatwiejszy jest też dostęp do rachunku wyników i bilansów finansowych spółek.