Co nowego dla biznesu w Microsoft Office 2010

Właśnie odbyła się premiera kolejnej wersji pakietu narzędzi biurowych Microsoftu - Office 2010. Wydanie to trudno nazwać rewolucją, ale wydaje się ono rozsądnym i solidnym rozwinięciem nowości zaprezentowanych w Office 2007. Na razie oprogramowanie dostępne jest tylko dla użytkowników biznesowych.

"Office 2010 i SharePoint 2010 definiują przyszłość produktywności biznesowej. Dzięki tej rodzinie produktów, firmy będą oszczędzać, wprowadzać innowacje i rosnąć. Wszystko za sprawą korzyści płynących z bardziej efektywnej pracy użytkowników na komputerze, z telefonem komórkowym oraz przez przeglądarkę internetową" - entuzjazmował się podczas premiery Stephen Elop, dyrektor generalny Microsoft Business Division.

Office 2010 jest logiczną kontynuacją wydania sprzed trzech lat. Microsoft skupił się na dopracowaniu wprowadzonego wtedy nowego układu interfejsu, tzw. wstążki. Zasada jej działania pozostała taka sama, ale tu i ówdzie pojawiły się drobne modyfikacje, mające zwiększyć wygodę korzystania. Wstążka wreszcie pojawiła się w Outlook 2010. Ale to nie jedyna istotna zmiana wprowadzona do programu pocztowego koncernu z Redmond - pojawiły się w nim również nowe narzędzia do organizowania korespondencji, nowy widok wiadomości (są one teraz pogrupowane w wątki, podobnie jak w Gmail) oraz narzędzie o nazwie Outlook Social Connector, wyświetlające dane z serwisów społecznościowych.

Sporo innowacji pojawiło się w PowerPoint - użytkownik może teraz z jej poziomu edytować osadzone w prezentacji pliki wideo, nowością są również narzędzia do wyświetlania i publikowania prezentacji online. We wszystkich aplikacjach pakietu Office 2010 pojawiły się również nowe funkcje współpracy - narzędzia do monitorowania zmian w dokumentach, powiadamiania innych osób korzystających z tego samego pliku itp.

Wraz z Office 2010 Microsoft udostępnił wreszcie - lata po tym, jak zrobili to konkurenci - zestaw narzędzi do tworzenia i edycji dokumentów online (bez potrzeby instalowania aplikacji w systemie). Office Web Apps dostępne będą prawdopodobnie w czerwcu i będzie z nich można korzystać nieodpłatnie (aczkolwiek niezbędne będzie do tego konto w serwisie Windows Live). W skład pakietu wchodzą cztery aplikacje - Word, PowerPoint, Excel i OneNote. Z pierwszych testów wynika, że działają one całkiem sprawnie i są wygodne w użyciu, aczkolwiek mają kilka niedogodności, m.in.: brak możliwości drukowania w Wordzie, Excelu i OneNote; pliki można co prawda zapisywać na dysku komputera, ale tylko w formatach wprowadzonych w Office 2007 (.docx, .xlsx, .pptx), brakuje możliwości tworzenia plików PDF, brak też możliwości wklejania clip-artów do prezentacji PowerPoint.

Wraz z Office 2010 pojawi się też wersja bezpłatna - Office Starter - zawierająca okrojone wersje Word i Excel. Wiadomo już, że aplikacje te będą domyślnie instalowane na wszystkich komputerach sprzedawanych z Windows. Firma prowadzi również rozmowy w tej sprawie z polskimi producentami komputerów. W Office Starter mają być też wyświetlane reklamy. Osadzony w Wordzie czy Excelu banner ma być niewielki i umieszczony w mało eksponowanym miejscu (w lewym dolnym rogu interfejsu).

Premiera Office 2010 dla klientów indywidualnych zaplanowana jest na 15 czerwca br. Wiadomo już, że w Wlk. Brytanii dostępna będzie wersja Home & Student Edition, wyceniona na 150 USD. Na razie nie wiadomo, czy pojawi się ona również w Polsce.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200