Wyniki Microsoftu i zmiany na liście S&P 500

Microsoft podsumował trzeci kwartał roku obrachunkowego, który zakończył się 31 marca. Firma uzyskała bardzo dobre wyniki, głównie dzięki doskonałej sprzedaży systemu operacyjnego Windows 7. Jednocześnie Apple wyścignęło firmę z Redmond na liście 500 największych przedsiębiorstw.

Dochód netto Microsoftu wyniósł 4,01 mld dolarów, o 35% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Przychód wzrósł o 6% do poziomu 14,5 mld dolarów. Zysk na akcję wyniósł 0,45 dolara, całkowicie zaskakując analityków, którzy spodziewali się zaledwie 3 centów zysku na jedną akcję.

Tak jak w poprzednim kwartale za wzrost odpowiada przede wszystkim doskonała sprzedaż systemu operacyjnego Windows 7. Według Microsoftu już co dziesiąty PC na świecie jest wyposażony w nowy system. Przychód generowany przez Windowsa wzrósł o 28% w porównaniu z analogicznym kwartałem ubiegłego roku, kiedy w sprzedaży był Windows Vista. CFO Microsoftu Peter Klein wskazał również wyszukiwarkę Bing, usługę Xbox Live i usługi w chmurze jako obszary wzrostu.

Zobacz również:

  • iPhone z 2007 roku sprzedany na aukcji za rekordową kwotę
  • Komisja Europejska bierze pod lupę trzech amerykańskich gigantów rynku IT
  • Ważna informacja dla użytkowników oprogramowania .NET 7

Ciekawostką jest fakt, że za dynamiczny wzrost odpowiadają głównie rynki wschodzące, na których sprzedaż podskoczyła aż o 20%. Rynki dojrzałe wzrosły zaledwie o kilka procent.

Zmiany w S&P 500

Są już pierwsze efekty publikacji wyników finansowych Apple i Microsoftu: zmiany na liście 500 największych przedsiębiorstw. Apple zdetronizował Microsoft. Według inwestorów Apple jest wart 241,5 mld dolarów, a Microsoft - 239,5 mld dolarów. Firmy znalazły się odpowiednio na drugim i na trzecim miejscu listy S&P 500, na jej szczycie jest koncern paliwowy Exxon Mobil. Jego wartość przekracza 300 mld dolarów.

W liczbach bezwzględnych, to Microsoft uzyskał wyższy zysk niż Apple (4,01 mld dolarów wobec 3,1 mld dolarów). Na wycenę spółek inwestorów miał zapewne wpływ jego skokowy wręcz wzrost w przypadku Apple - 86% w stosunku do analogicznego okresu rok temu. Nie bez znaczenia jest też bogate portfolio hitów sprzedażowych firmy kierowanej przez Steve’a Jobsa: iPhone, Maki, iTunes store (sklep on-line z muzyką i aplikacjami na mobilne produkty Apple’a).

Wyniki ostatniego kwartału nie uwzględniają jeszcze efektu iPada, który wszedł do sprzedaży na początku kwietnia i pierwszego dnia zdobył 300 tys. nabywców. Jego sprzedaż pociągnie za sobą jeszcze większy popyt na aplikacje i e-booki sprzedawane przez iTunes store, co oznacza, że wyniki kolejnego kwartału mogą być jeszcze lepsze.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200