Telefon w klasie biznes

Zdążyliśmy się już przyzwyczaić do tego, że obecnie możliwości telefonu komórkowego pozwalają na znacznie więcej niż tylko prowadzenie rozmów. Dla większości użytkowników dobry smartfon to multimedialne urządzenie z nawigacją GPS, dostępem do poczty elektronicznej i pozwalające na surfowanie po sieci. A czego powinniśmy spodziewać się po komórce dla biznesu?

Większość producentów oferuje co najmniej kilkanaście modeli smartfonów i zamiast omawiania każdego z nich, ciekawsze wydaje się zwrócenie uwagi na właściwości systemów operacyjnych, pod kontrolą których te urządzenia pracują. Przyjrzymy się terminalom BlackBerry i iPhone oraz urządzeniom opartym na systemach Symbian, Windows Mobile i Android.

Bezpieczeństwo

Pracownicy mają w telefonach nie tylko firmowe kontakty, ale także pocztę i dokumenty często zawierające tajemnice przedsiębiorstwa. Ważne jest, by zgubienie bądź kradzież urządzenia nie narażała firmy na ryzyko trafienia tych wrażliwych danych w niepowołane ręce.

Telefon w klasie biznes

Zenprise MobileManager - szczegółowe informacje o urządzeniu i zlokalizowanych problemach

Dobry telefon powinien pozwalać na to, żeby bez instalowania dodatkowego oprogramowania możliwe było zaszyfrowanie danych użytkownika. Niezbędna będzie możliwość zdalnego usunięcia danych ze skradzionego urządzenia. Niektóre telefony pozwalają na wykasowanie danych po ustalonej liczbie błędnych prób wprowadzenia hasła czy po otrzymaniu wiadomości SMS o ustalonej wcześniej treści.

Choć wirusy na urządzenia mobilne nie są jeszcze powszechne, to wzrost ich popularności jest tylko kwestią czasu, warto więc pamiętać o oprogramowaniu antywirusowym. Oprócz ochrony przed wirusami i spamem SMS, niektóre z nich (np. F-Secure, Kaspersky, Trend Micro) potrafią także szyfrować dane. Należy pamiętać, że na ogół pierwszym ruchem, jaki wykona złodziej z ukradzionym telefonem, jest wymiana karty SIM. Po takiej operacji oprogramowanie Kaspersky bądź F-Secure może zablokować telefon, uprzednio wysyłając informację o numerze przypisanym włożonej karcie.

Z wyjątkiem tych z systemem Android, wszystkie smartfony zapewniają bezpieczeństwo naszym danym. Na starszych wersjach (HTC: Dream - G1, Magic, Tattoo) o bezpieczeństwo danych może zadbać produkt F-Secure. Dodatkowym zabezpieczeniem telefonów może być ochrona antywirusowa i antyspamowa (dotyczy to głównie systemów Windows Mobile i Symbian).

Trwałość

Chyba żaden telefon nie przeżyje upadku z wysokości kilku pięter, niemniej jednak brak klapki czy innych ruchomych i wrażliwych na wyłamanie elementów zwiększa szanse na przetrwanie urządzenia. Choć jeśli wyświetlacz telefonu ma być duży, to trudno marzyć o pełnej klawiaturze, innej niż wysuwana. Mile widziane są wzmocnienia, np. metalowa pokrywa na baterię. Chyba nic tak nie niszczy telefonu, jak noszenie go w kieszeni wraz z kluczami, warto więc od razu wyposażyć pracowników w futerały. Niektórzy producenci (np. Research in Motion czy Nokia) fabrycznie dostarczają swoje urządzenia z futerałami.

Czas pracy baterii jest słabą stroną smartfonów, oprócz możliwości szybkiego naładowania cenna byłaby możliwość łatwej wymiany baterii na zapasową. W większości telefonów jej wymiana jest czynnością łatwą. Warto zapamiętać, że nie dotyczy to iPhone, którego bateria z założenia jest niewymienialna.

Telefon w klasie biznes

Telefony w korporacji

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200