Metodyczna droga do sukcesu
- Piotr Waszczuk,
- 13.04.2010
Na powodzenie projektu składa się ciężka praca całego zespołu. Im bardziej efektywny zespół, tym większy sukces. Mało kto pamięta jednak, o usprawnieniu najbardziej oczywistych etapów projektu - jego początku i końca.
Charakterystyczną cechą podejścia projektowego jest działanie pod ogromną presją. Napięty harmonogram, ograniczony budżet i wiecznie niedostępne zasoby, to problemy znane wszystkim szefom projektów. Mimo działania w imię różnych metodyk projektowych, w praktyce i w obliczu nieustannego pośpiechu zwykle niewiele czasu poświęca się na optymalizację wykorzystania zasobów - zwłaszcza zespołów ludzkich. Mało kto pamięta, że sukces projektu zależy głównie od realizującego go zespołu, oraz że najpierw efektywny zespół trzeba zbudować. Odpowiednio trzeba również określić cel całego projektu. O tych zagadnieniach mówili prelegenci sesji otwierający, zorganizowaną przez Computerworld, II konferencję Zarządzanie Projektami IT.
Projekt, czyli ludzie
Wybierając członków zespołu projektowego, warto brać pod uwagę również umiejętności i zdolności, a także postawę poszczególnych osób oraz ich potencjał fizyczny. Częstym błędem jest wybieranie do zespołu osób, które w podobny sposób postrzegają konkretny projekt. "Warto brać do zespołu ludzi, z którymi najtrudniej się pracuje. Takie osoby wniosą do zespołu diametralnie inny punkt widzenia" - uważa Piotr Włodarczyk. Do zespołu projektowego nie warto wybierać menedżerów wysokiego szczebla. Ci - nawet mimo najlepszych chęci - zazwyczaj nie mają czasu angażować się w prace projektowe. Nie warto przeceniać również znaczenia certyfikatów. "Certyfikaty są synonimem posiadania wiedzy, ale nie są warunkiem koniecznym dla powodzenia projektu. Wszyscy znamy ludzi, którzy posiadają wiedzę i doświadczenie, ale nie mają ochoty się nimi dzielić" - mówi Piotr Włodarczyk.
Autorytety, normy i emocje
Początkowy okres działania zespołu projektowego, to czas tworzenia wewnętrznej kultury pracy oraz norm i relacji pomiędzy poszczególnymi członkami zespołu. Norm i relacji, które nie pozostają bez wpływu na realizację całego projektu. Odpowiednio sterowane, mogą usprawnić pracę grupy projektowej. Zazwyczaj jednak normy przyczyniają się do utrwalania patologicznych sytuacji wewnątrz zespołów i utrudniają identyfikację sytuacji zaburzających przebieg projektu.