Rok 2010 będzie rokiem e-faktur

Tak przynajmniej twierdzą przedstawiciele Krajowej Izby Rozliczeniowej. Ich zdaniem liczba elektronicznych faktur wystawionych w Europie w latach 2005-2009 wzrastała średnio o 41% rocznie, osiągając liczbę 1 mld.

Czy elektroniczne faktury mają szansę przyjąć się także w Polsce? Wiele wskazuje na to, że ten rok może być pod tym względem przełomowy. Z raportu Roland Berger, przygotowanego na zlecenie Krajowej Izby Rozliczeniowej, wynika, że większość kosztów związanych z obsługą korespondencji w firmach, generuje wysyłka papierowych faktur. Przy założeniu, że dla operatora telekomunikacyjnego posiadającego 2 mln klientów, koszt wydruku oraz wysyłki jednej faktury wynosi 1,6 zł, w skali roku koszt tych wydatków może sięgać 38 mln zł. Tymczasem koszt dystrybucji i prezentacji faktury elektronicznej w kanałach bankowości elektronicznej klienta może być do 50% niższy.

Zdaniem analityków Roland Berger, najbardziej optymalną formą dostarczania elektronicznych rachunków i faktur jest tzw. model konsolidacyjny EBPP, udostępniany w systemach bankowości elektronicznej. Polega on na tym, że rachunki pochodzące od wielu wystawców (spółek energetycznych, telekomunikacyjnych, telewizji satelitarnych i kablowych, firm ubezpieczeniowych, spółdzielni mieszkaniowych, etc.) są gromadzone i dostarczane do klienta za pośrednictwem jednego kanału - systemu bankowości elektronicznej. W praktyce oznacza to, że wszystkie rachunki można opłacić w jednym miejscu, za pośrednictwem e-konta. Można także śledzić ich historię.

Zobacz również:

  • Trendy i wyzwania dla przedsiębiorców w 2024 roku – ekspercka analiza Comarch

Z kolei z badań TNS OBOP wynika, że aż 65% użytkowników bankowości elektronicznej jest zainteresowanych dostępem do e-faktur i możliwością opłacania ich w formie elektronicznej. Jednocześnie aż 40% Polaków przyznaje, że mogłoby zmienić bank na taki, który oferowałby usługi typu EBPP. "Dla klientów istotna jest również możliwość pełnej kontroli nad procesem realizacji płatności. W odróżnieniu od polecenia zapłaty - które w Polsce inaczej niż w większości krajów Europy Zachodniej, nie cieszy się zbyt dużym powodzeniem - EBPP pozwala klientowi wybrać moment spłaty zobowiązania i zweryfikować prawidłowość wystawionej faktury" - komentuje Wojciech Michałowski z Roland Berger Strategy Consultants.

Doświadczenia firm, które już wdrożyły EBPP w modelu konsolidacyjnym wykorzystującym kanały bankowości elektronicznej pokazują, że czas realizacji płatności wynosi ok. 1,5 dnia od momentu otrzymania przez klienta faktury elektronicznej na jego e-konto. Na popularyzację systemu EBPP w modelu konsolidacyjnym może wpłynąć dynamika rozwoju e-bankowości. Jak wskazują dane Związku Banków Polskich, na koniec 2007 r. liczba zawartych umów na usługi bankowości internetowej wynosiła 9,8 mln, a na koniec III kwartału 2009 r. już 14,3 mln.

Krajowa Izba Rozliczeniowa - zlecająca te badania - jest oczywiście zainteresowana rozwojem rynku EBPP. W 2008 r. KIR rozpoczął bowiem pilotażowe wdrożenia własnego tego typu systemu BILIX w pierwszym banku i u dwóch dostawców usług. Obecnie usługa jest już dostępna dla 75% polskich użytkowników e-bankowości. Jeszcze w tym roku z BILIXA będzie mogło korzystać 90% klientów bankowości elektronicznej w Polsce. Równocześnie KIR prowadzi rozmowy z firmami z branży telekomunikacyjnej, telewizyjnej i energetycznej. Jeszcze w I półroczu br. Izba planuje podpisać umowy z kolejnymi wystawcami faktur.

Jak działa system BILIX?

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200