Depcząc po piętach konkurencji
- Monika Tomkiewicz,
- 02.03.2010
Kryzys gospodarczy spowodował zaostrzenie się konkurencji na rynku firm outsourcingowych i zmianę preferencji klientów. A walczą o nich zarówno firmy europejskie, jak i z Azji oraz Dalekiego Wschodu.
Kryzys gospodarczy na Zachodzie i w USA nie pozostał bez wpływu na sytuację polskich firm outsourcingowych, szczególnie tych, świadczących usługi dla klientów zagranicznych. Jak zauważa Wojciech Gurgul, prezes firmy PGS Software, kiepska sytuacja gospodarcza na Zachodzie spowodowała, że duża liczba informatyków została zwolniona w czasie kryzysu i jest gotowa podjąć teraz pracę za niższe wynagrodzenie. To sprawia, że widoczna jest duża presja na obniżanie cen usług.
Maleją ceny, rosną oczekiwania
Wojciech Gurgul, prezes firmy PGS Software
Kryzys gospodarczy zapoczątkował też spekulacje odnośnie zmian na rynku outsourcingu IT. Spodziewano się, że doprowadzi on do otwarcia europejskiego rynku na tańsze usługi z Indii i Dalekiego Wschodu, a tym samym osłabi pozycję firm z Europy. "Kryzys dotknął też rynek outsourcingu w Azji i na Wschodzie. Tam również firmy outsourcingowe straciły pracę i są może bardziej agresywne, ale dla europejskich firm są takim samym zagrożeniem jak wcześniej" - uważa Wojciech Gurgul. Nadal więc usługi outsourcingowe z Azji i Dalekiego Wschodu mogą z powodzeniem konkurować z europejskimi usługami ceną. Jak pokazują jednak badania, cena nie jest w przypadku outsourcingu jedynym kryterium i w Europie popularność usług świadczonych przez hinduskich outsourcerów rośnie stosunkowo powoli.