Komputer w komórce coraz bardziej popularny

Popyt na smartfony nieustannie rośnie, szczególnie w środowisku biznesowym.

Docenił to ostatnio IBM przygotowując rozwiązania Lotus Notes na platformy BlackBerry, HTC i iPhone (pisaliśmy o tym w Computerworld 5-6/2009). Według danych IDC, ostatni kwartał 2009 r. był rekordowy pod względem liczby sprzedanych urządzeń tego typu. Aż czterech z pięciu największych producentów smartfonów zanotowało najlepsze kwartalne wyniki sprzedaży. W całym 2009 r. nowych nabywców znalazło - pomimo kryzysu - 174 mln zaawansowanych telefonów komórkowych, o ponad 15% więcej niż rok wcześniej.

39%

to udział Nokii w rynku smartfonów, na drugim miejscu jest RIM (19%), a trzecim Apple iPhone (14,4%).

W ostatnim kwartale 2009 r. sprzedano 54 mln smartfonów (o 39% więcej niż rok wcześniej). To rekordowa sprzedaż dla większości producentów tych urządzeń. "Użytkownicy telefonów komórkowych sami napędzają rynek, ponieważ coraz częściej oczekują, że ich telefony będą czymś więcej niż tylko zabawką do wykonywania połączeń lub wysyłania krótkich wiadomości tekstowych" - przekonuje Ramon Llamas, starszy analityk w dziale technologii mobilnych IDC. "Do zakupu smartfonów zachęcają także operatorzy, oferujący je w promocyjnych cenach wraz z pakietami tańszych usług dodanych" - dodaje.

Analitycy IDC prognozują, że obserwowane trendy mogą przyczynić się do nowego rekordu sprzedaży smartfonów w 2010 r. Dodatkowym bodźcem napędzającym popyt na te rozwiązania jest dynamiczny rozwój systemów operacyjnych i aplikacji dla nich. Po Apple kolejne firmy otwierają swoje sklepy z nimi. Największe oczekiwania są skierowane wobec Google Android i tysięcy aplikacji tworzonych pod ten system. W 2010 r. mają mieć swoje premiery także zaktualizowane wersje Symbiana i Windows Mobile 7.

Liderem wśród pięciu największych producentów smartfonów pozostaje Nokia. Fiński koncern ma 38,9-proc. udział na tym rynku i jego pozycja nie wydaje się zagrożona. Nokia konsekwentnie prezentuje najnowsze urządzenia, wyposażone w dodatkowe moduły (Wi-Fi/GPS/Bluetooth) i ekrany dotykowe. Analitycy wskazują, że dużą popularnością cieszą się modele 5800, N97, N97 mini, 5530 i smartfony serii E. Wpływ na zwiększoną sprzedaż urządzeń Nokii ma też polityka cenowa koncernu (obniżenie cen za starsze modele).

Z kolei Research In Motion, zajmujący w zestawieniu IDC drugie miejsce w IV kw. 2009 r., zanotował największą w swojej historii sprzedaż smartfonów (prawie 11 mln sztuk). Premiery nowych smartfonów - Bold 9700, 8520 czy Storm 2 z dotykowym ekranem - poszerzyły asortyment produktów RIM dla każdego segmentu rynku od małych i średnich firm po największe korporacje. Wraz z prezentacją kolejnych urządzeń koncern systematycznie obniża ceny za telefony linii Curve czy Pearl skierowane na rynek konsumencki.

Najbardziej znaczący, bo niemal dwukrotny wzrost sprzedaży w IV kwartale 2009 r. przypadł jednak w udziale koncernowi Apple. Popyt na model iPhone nie osłabł, a okres świąteczny jedynie wzmocnił zapotrzebowanie na tego smartfona. W ubiegłym roku miała miejsce również premiera iPhone'a na jednym z największych, światowych rynków - z oferty Apple mogą już korzystać klienci operatora China Unicom.

Znaczący wzrost sprzedaży w IV kwartale zanotowała także Motorola (o 56%), która zgodnie z zapowiedziami zaprezentowała pierwszy smartfon DROID z systemem Google Android. Zainteresowaniem cieszyły się również modele serii Q z Windows Mobile oraz MING A1800, RAZR 2V8, Tundra. Zestawienie dotyczące ostatniego kwartału 2009 r. zamknął koncern HTC posiadający w ofercie modele Eris i Hero z systemem Google Android.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200