Komputer w komórce coraz bardziej popularny
- Dariusz Niedzielewski,
- 16.02.2010
Popyt na smartfony nieustannie rośnie, szczególnie w środowisku biznesowym.
Docenił to ostatnio IBM przygotowując rozwiązania Lotus Notes na platformy BlackBerry, HTC i iPhone (pisaliśmy o tym w Computerworld 5-6/2009). Według danych IDC, ostatni kwartał 2009 r. był rekordowy pod względem liczby sprzedanych urządzeń tego typu. Aż czterech z pięciu największych producentów smartfonów zanotowało najlepsze kwartalne wyniki sprzedaży. W całym 2009 r. nowych nabywców znalazło - pomimo kryzysu - 174 mln zaawansowanych telefonów komórkowych, o ponad 15% więcej niż rok wcześniej.
to udział Nokii w rynku smartfonów, na drugim miejscu jest RIM (19%), a trzecim Apple iPhone (14,4%).
Analitycy IDC prognozują, że obserwowane trendy mogą przyczynić się do nowego rekordu sprzedaży smartfonów w 2010 r. Dodatkowym bodźcem napędzającym popyt na te rozwiązania jest dynamiczny rozwój systemów operacyjnych i aplikacji dla nich. Po Apple kolejne firmy otwierają swoje sklepy z nimi. Największe oczekiwania są skierowane wobec Google Android i tysięcy aplikacji tworzonych pod ten system. W 2010 r. mają mieć swoje premiery także zaktualizowane wersje Symbiana i Windows Mobile 7.
Liderem wśród pięciu największych producentów smartfonów pozostaje Nokia. Fiński koncern ma 38,9-proc. udział na tym rynku i jego pozycja nie wydaje się zagrożona. Nokia konsekwentnie prezentuje najnowsze urządzenia, wyposażone w dodatkowe moduły (Wi-Fi/GPS/Bluetooth) i ekrany dotykowe. Analitycy wskazują, że dużą popularnością cieszą się modele 5800, N97, N97 mini, 5530 i smartfony serii E. Wpływ na zwiększoną sprzedaż urządzeń Nokii ma też polityka cenowa koncernu (obniżenie cen za starsze modele).
Z kolei Research In Motion, zajmujący w zestawieniu IDC drugie miejsce w IV kw. 2009 r., zanotował największą w swojej historii sprzedaż smartfonów (prawie 11 mln sztuk). Premiery nowych smartfonów - Bold 9700, 8520 czy Storm 2 z dotykowym ekranem - poszerzyły asortyment produktów RIM dla każdego segmentu rynku od małych i średnich firm po największe korporacje. Wraz z prezentacją kolejnych urządzeń koncern systematycznie obniża ceny za telefony linii Curve czy Pearl skierowane na rynek konsumencki.
Najbardziej znaczący, bo niemal dwukrotny wzrost sprzedaży w IV kwartale 2009 r. przypadł jednak w udziale koncernowi Apple. Popyt na model iPhone nie osłabł, a okres świąteczny jedynie wzmocnił zapotrzebowanie na tego smartfona. W ubiegłym roku miała miejsce również premiera iPhone'a na jednym z największych, światowych rynków - z oferty Apple mogą już korzystać klienci operatora China Unicom.
Znaczący wzrost sprzedaży w IV kwartale zanotowała także Motorola (o 56%), która zgodnie z zapowiedziami zaprezentowała pierwszy smartfon DROID z systemem Google Android. Zainteresowaniem cieszyły się również modele serii Q z Windows Mobile oraz MING A1800, RAZR 2V8, Tundra. Zestawienie dotyczące ostatniego kwartału 2009 r. zamknął koncern HTC posiadający w ofercie modele Eris i Hero z systemem Google Android.