Jak nagrywać rozmowy VoIP?

Zaawansowane mechanizmy i możliwości VoIP coraz częściej są wykorzystywane w centrach informacji, sekretariatach, infoliniach czy służbach ratowniczych. Nieodłącznym procesem stało się nagrywanie rozmów, które ma zwiększyć bezpieczeństwo oraz pomagać w prowadzeniu przedsiębiorstwa.

Technologie transmisji głosu w sieciach IP stały się bardzo popularne, ponieważ funkcjonalność takich systemów jest ogromna. VoIP oferuje zaawansowane funkcje dzwonienia, a także tzw. zunifikowaną komunikację, udostępniającą użytkownikom dostęp do różnych form komunikacji elektronicznej przy wykorzystaniu jednego interfejsu.

Jak działa centrala telefoniczna IP?

Aby poznać i zrozumieć proces rejestracji rozmów, potrzebna jest ogólna znajomość funkcjonowania nowoczesnych centrali telefonicznych wykorzystujących protokół IP. W telefonii analogowej każdy telefon jest przyłączony przy użyciu pary przewodów miedzianych do centrali telefonicznej (PBX). Ta łączy się z infrastrukturą lokalnego operatora telefonicznego, który umożliwia dzwonienie poza daną lokalizację. W takim modelu każda rozmowa przechodzi przez centralę PBX, a każda dodatkowa funkcjonalność (automatyczna odpowiedź, przekazywanie rozmów, skrzynki głosowe) jest przypisana centrali.

W telefonii IP funkcje centrali są bardziej złożone. Każda rozmowa jest zestawiana za pomocą protokołu sygnalizacyjnego (SIP, H.323, SCCP, IAX, itp.). Do tego miejsca jest tak samo jak w telefonii analogowej. W telefonii IP po zestawieniu rozmowy następuje bezpośrednie połączenie telefonów i przesyłanie pakietów głosowych (w postaci strumieni RTP) między nimi - bez pośrednictwa centrali.

Jak nagrywać rozmowy VoIP?

Tradycyjne mechanizmy rejestracji rozmów

Centrala telefoniczna IP jest przystosowana do pracy z telefonami opartymi na protokole IP, przyłączonymi do korporacyjnej sieci LAN. Nie jest to niezbędne, ale większość administratorów rozdziela sieć głosową od sieci transmisji danych, poprzez odseparowanie sieci lub zastosowanie mechanizmów VLAN. Żeby zapewnić nagrywanie rozmów, niezbędne jest skorzystanie z przełączników potrafiących obsługiwać zaawansowane funkcje. Nagrywanie to nic innego jak przechwytywanie informacji o zestawianej rozmowie, przechwytywanie pakietów RTP, a następnie zdekodowanie i archiwizacja otrzymanych tym sposobem danych. Do tego służy funkcja przełącznika, polegająca na kopiowaniu zawartości portów na inny port docelowy (port mirroring). Wykorzystując tę funkcjonalność, systemy rejestracji monitorują korporacyjną sieć transmisji, poszukując pakietów głosowych, które podróżują przez sieć LAN/WAN. Taka technologia nasłuchiwania pakietów pozwala systemowi nagrywania rozmów zidentyfikować i wyłuskać tylko pakiety głosowe przeznaczone do nagrywania.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200