Podstawowe narzędzia telepracownika

Cechą zdalnej pracy w XXI w. jest jej wysoka wydajność, w niczym nieustępująca, a czasem nawet przekraczająca tę znaną z korporacyjnych biur. Spełnienie oczekiwań przedsiębiorców jest możliwe dzięki zaawansowanym narzędziom pracy mobilnej, wśród których najpopularniejsze są smartfony i laptopy. Na popularności zyskują netbooki, dedykowane pracownikom często pozostającym poza biurem.

Smartfony górą

Funkcjonalność dzisiejszych smartfonów jest na tyle wysoka, że często są one jedynym, niezbędnym wyposażeniem mobilnego pracownika. Normą stało się także dołączanie do nich dodatkowych modułów (GPS, Wi-Fi) i aplikacji biurowych, dzięki czemu smartfony przypominają nieco urządzenia typu PDA (Personal Digital Assistant). Z punktu widzenia pracownika najważniejszą cechą przenośnego telefonu (oprócz zwykłego nawiązywania połączeń) jest stały dostęp do globalnej sieci. Z wielu badań wynika, że tworzenie, wysyłanie, odbieranie poczty elektronicznej to główna czynność wykonywana przez "biznesowego" użytkownika smartfona. Przydatne są również aplikacje do synchronizacji danych z komputerem biurkowym, przeglądarki internetowe oraz przenośne wersje popularnych programów biurowych.

Podstawowe narzędzia telepracownika

Sprzedaż smartfonów w latach 2008-2013

Według danych firmy analitycznej Canalys, ubiegły rok był udany pod względem popytu na smartfony. Tylko w III kw. 2009 r. sprzedano 41,1 mln sztuk tych urządzeń (o 4% więcej niż rok wcześniej). Liderami rynku, mającymi łącznie ponad 80% udziałów, są: Nokia, Research In Motion, Apple i HTC. W 2009 r. klienci chętniej wybierali smartfony wyposażone w dotykowy ekran (wzrost z 31% do 45%). Analitycy zauważyli, że większość wprowadzanych obecnie na rynek smartfonów ma wbudowane dodatkowe moduły, podnoszące funkcjonalność (i cenę). Wśród najpopularniejszych znajdują się: nawigacja satelitarna GPS (ponad 80%) i Wi-Fi (ponad 75%). Według wstępnych danych Pyramid Research, w Europie Zachodniej w ubiegłym roku sprzedano o 22% więcej smartfonów niż w 2008 r.

Rynek smartfonów jest interesujący nie tylko pod względem dynamicznie rozwijającej się technologii i coraz bardziej zaawansowanych modeli urządzeń. Równie ciekawa jest wzajemna walka producentów systemów operacyjnych oraz dostawców dedykowanych im aplikacji. Najnowsze prognozy firmy Gartner pokazują, że głównym czynnikiem napędzającym rozwój systemów operacyjnych dla urządzeń mobilnych będzie ich wykorzystanie w biznesie. Analitycy twierdzą, że w 2012 r. Android (system opracowany przez Google) będzie numerem dwa na rynku OS-ów dla smartfonów. Ustąpi jedynie Symbianowi, który w zestawieniu Gartnera jest niekwestionowanym zwycięzcą. Eksperci firmy analitycznej widzą w Androidzie duży potencjał z kilku powodów. Google chce integrować swoje aplikacje dla biznesu, usługi "cloud computing" w Androidzie, co stworzy przewagę nad konkurencją, szczególnie pod względem integracji z internetem. System operacyjny Google ma dodatkowo tę zaletę, że może być instalowany w urządzeniach wielu dostawców (w odróżnieniu np. od iPhone’a). W 2010 r. na rynku ma pojawić się ponad 40 nowych modeli smartfonów z zainstalowanym systemem Android, więc prognozy Gartnera mogą się sprawdzić.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200