Cybersquatting - walka o domeny
- Józef Muszyński,
- 15.01.2010
Rejestrowanie nazw domen o brzmieniu identycznym lub podobnym do nazw popularnych marek, aby następnie odsprzedać je z dużym zyskiem lub wykorzystać do celów reklamowych - to coraz częściej występujący i rozwijany rodzaj nadużycia internetowego, określany jako cybersquatting. Problem ten jest o tyle groźny, że może powodować nie tylko straty wynikające z utraty potencjalnych klientów, którzy nigdy nie trafią do oryginalnej witryny firmy, lecz także nieodwracalnie zepsuć reputację marki.
Cybersquattersi starają się odciągać coraz większa liczbę użytkowników od witryn znanych dużych i małych firm. Używając różnych odmian nazw marek handlowych, mogą kierować ich klientów do witryn pornograficznych ze szkodliwym oprogramowaniem oraz sprzedających podróbki znanych marek lub reklamy pay-per-click. Witryny te mogą tworzyć fałszywe asocjacje z właścicielem marki, a także oferować konkurencyjne produkty. Mogą też łączyć szkodliwą treść i e-commerce - wykorzystując np. pornografię i oferując asortyment sexshopów.
Czasami kopiowane są całe witryny związane ze znanymi markami, aby przejąć nieświadomych użytkowników i ich hasła. Następnie cyberprzestępcy próbują rozpoznać, gdzie jeszcze w sieci te loginy i hasła mogą funkcjonować.
Cybersquatting: 18%
Szkodliwe treści: 21%
Reklamy pay-per-click: 20%
Witryny e-commerce/produkty podrabiane: 46%
(Źródło: 2008 Brandjacking Index, MarkMonitor Inc.)
Niezauważanie go jest jednak ryzykowne, ponieważ liczba naruszeń praw do marki ciągle rośnie. Aktywność cybersquattersów wzrosła o ok. 18% w 2008 r., przy udokumentowanych ponad 440 tys. aktywnych witryn cybersquattingu w samym czwartym kwartale 2008 r. (wg corocznego raportu Brandjacking Index MarkMonitor).
Walka o domeny
Kiedy witryna FreeLegoPorn.com zaczęła publikować pornograficzne obrazki tworzone z klocków lego, właściciel marki Lego zareagował szybko: złożył skargę do Arbitration and Mediation Center przy WIPO (World Intellectual Property Organization), które wydało orzeczenie na jego korzyść - w konsekwencji rejestrator domeny zamknął witrynę i przekazał nazwę domeny firmie Lego.
Orzeczenie było zgodne z procesem Uniform Domain Name Dispute Resolution Policy (UDRP), który jest zestawem procedur ustanowionym przez ICANN (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers), służących do rozstrzygania sporów związanych z problemem nieuprawnionego wykorzystywania marek w nazwach domen. Niekiedy spory rozstrzygane są w sądach i wtedy wyrok sądowy ma wyższą moc prawną niż decyzja ICANN.