Przełom w polskim outsourcingu

Zdominowany do tej pory przez zachodnie firmy polski rynek outsourcingu zaczął się dynamicznie rozwijać i tworzyć własne standardy. Szacuje się, że sama branża centrów usług biznesowych zatrudnia ok. 45 tys. osób i generuje dla polskiej gospodarki około 2 mld USD rocznie.

Jak wynika z raportu Fundacji Instytut Outsourcingu, przygotowanego przy współpracy ze Związkiem Liderów Sektora Usług Biznesowych w Polsce, polski rynek outsourcingowy przeszedł w 2009 r. gruntowną metamorfozę.

2 mld USD

to przychody polskiej branży usług outsourcingu, w której pracuje ok. 45 tys. osób.

Polskie przedsiębiorstwa oferujące usługi outsourcingowe zaczęły aktywnie budować wewnętrzny rynek usług i sięgają po ofertę zarezerwowaną dotychczas dla dużych, zagranicznych koncernów. Część z nich poszukuje nowych klientów na rynku europejskim. Przykładem mogą być działania Target BPO - polskiego dostawcy usług outsourcingu sił sprzedaży i księgowości, który zainwestował w rynek skandynawski.

Polscy dostawcy outsourcingu poszukują też dla siebie kolejnych nisz. Polskie firmy i centra zaczynają oferować usługi zarządzania całymi procesami i integracji działań z wielu dziedzin zarządzania przedsiębiorstwem. Oferują też usługi doradcze. Przykładem może być Infosys BPO Poland - polska firma należąca do Infosys Technologies, firmy z pierwszej trójki światowych dostawców usług outsourcingu IT i doradztwa biznesowego. Obsługuje już 50% wartości kontraktów konsultingowych Grupy Infosys na świecie. Z kolei, mocną pozycję w fińskim Tieto ma jego polski oddział z ośrodkami w Szczecinie i Wrocławiu.

Polski outsourcing rośnie w siłę, przynosząc polskiej gospodarce coraz większe zyski. Polska ma szanse przyciągnąć kolejne inwestycje - czytamy w raporcie Fundacji Instytut Outsourcingu. Jego autorzy szacują, że w najbliższych latach zatrudnienie w polskich centrach BPO wzrośnie z 45 tys. osób obecnie do 70 tys. Profil działalności firm będzie zaś ewoluował w kierunku usług bardziej zaawansowanych, co w efekcie może doprowadzić do podwojenia przychodów branży outsourcingowej w Polsce do ok. 4 mld USD.

Według raportu Fundacji Instytut Outsourcingu, w 2010 r. czeka nas dalsze umocnienie rynku outsourcingu w Polsce. Będą rozwijać się takie usługi jak outsourcing: sił sprzedaży, procesów produkcyjnych, zarządzanie kadrami oraz procesami back office. Wyzwaniem dla firm, które chcą oferować usługi outsourcingu w Polsce, a nie dla koncernów zagranicznych, będzie pozyskanie nowych branż, zwłaszcza takich, które w innych krajach przyjęły już rozwiązania proponowane przez BPO, spółki energetyczne czy sektor publiczny. Na polskim rynku można też w najbliższym czasie spodziewać się przejęć i konsolidacji.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200