Desktop na żądanie

Raj Dhingra, Group VP & General Manager Desktop Virtualization Citrix Systems, mówi o korzyściach z wirtualizacji desktopów i perspektywach rozwoju tych rozwiązań.

Nasza wizja zakłada postrzeganie desktopu nie w kategorii urządzenia, lecz jako usługę, podobną do telewizji na żądanie. Staramy się przenosić do działów IT ideę dostarczania wybranego kontentu z centrum danych do dowolnego użytkownika w dowolnej lokalizacji, na dowolne urządzenie.

Raj Dhingra, Citrix

IT może być usługą na żądanie. Jak tę wizję realizuje Citrix?

Dzisiejsze IT odpowiada za zarządzanie różnymi obszarami technologii, takimi jak serwery, aplikacje, bazy danych, sieć czy bezpieczeństwo. Jest podzielone na działy, drogie w zarządzaniu, mało elastyczne i nie może szybko odpowiedzieć na potrzeby biznesowe. Nasza wizja zakłada postrzeganie desktopu nie w kategorii urządzenia, lecz jako usługę, podobną do telewizji na żądanie. Staramy się przenosić do działów IT ideę dostarczania wybranego kontentu z centrum danych do dowolnego użytkownika w dowolnej lokalizacji, na dowolne urządzenie.

Czym wirtualizacja desktopów oferowana przez Citrix różni się od propozycji innych dostawców tej technologii?

Citrix posiada ponad 20 lat doświadczenia w dostarczaniu aplikacji użytkownikom. Od zawsze priorytetem dla nas był jak najlepszy komfort pracy, porównywalny z aplikacjami zainstalowanymi lokalnie. Citrix oferuje aż sześć różnych możliwości dostarczania desktopów; jako jedyni na rynku oferujemy usługę samoobsługowego dostarczania aplikacji - Dazzle. Gdy przekształcamy desktopy w usługę na żądanie dostarczaną użytkownikom, mogą oni elastycznie wybierać końcowe urządzenie odbiorcze. Czy to będzie smartphone, typu iPhone czy BlackBerry, czy też MacBook, cienki klient, netbook w podróży czy tradycyjny PC, użytkownik zawsze będzie mógł skorzystać z dostarczanej aplikacji.

Jakie są główne powody wdrożenia wirtualizacji desktopów?

Wyróżniamy cztery główne powody, dla których klienci rozważają wirtualizację desktopów. Pierwszym jest znaczne skrócenie czasu odpowiedzi IT na potrzeby biznesowe. Przy pomocy wirtualizacji desktopów można otworzyć nowy oddział firmy lub dostarczyć gotowe do pracy desktopy w kilka godzin lub dni, zamiast tygodni lub miesięcy, oszczędzając czas i pieniądze. Kolejnym powodem jest nacisk na bezpieczeństwo i ochronę danych, a jest to zagadnienie kluczowe dla wielu organizacji. Scentralizowanie danych pozwala na lepszą ochronę niż w przypadku lokalnych stacji roboczych. Centralizacja to również lepsze zarządzanie. Wdrożenie wirtualizacji desktopów pozwala zaoszczędzić do 50% czasu wymaganego na czynności administracyjne. Coraz ważniejsza staje się możliwość dostępu do danych i aplikacji z dowolnego miejsca. Dzięki elastycznemu dostępowi, pracownicy nie muszą znajdować się w biurze, aby wykonywać swoją pracę, mogą robić to z innych miejsc.

Myślę, że coraz częstszym powodem jest również oszczędność energii elektrycznej wpisana w strategię Green IT. Wirtualizacja desktopów przynosi oszczędności również i na tym polu.

Czego nowego klienci mogą spodziewać się po XenDesktop 4.0?

Do najważniejszych zmian należy zaliczyć poprawę komfortu pracy użytkownika. Osiągnęliśmy to poprzez dodanie funkcjonalności HDX, obejmującej obsługę multimediów w wysokiej rozdzielczości, w tym Flash. Rozszerzyliśmy wsparcie dla aplikacji czasu rzeczywistego i komunikacji, takich jak VoIP czy wideo. Kolejną poprawką jest optymalizacja dostępu dla oddziałów zdalnych za pomocą narzędzia Citrix Branch Reciever. Rozszerzyliśmy także możliwości dostarczania desktopów, obecnie jest 6 opcji.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200