Reanimacja w centrum danych
- Szymon Pomorski,
- 14.12.2009
Niemal każdego dnia w mediach słyszymy o różnego rodzaju katastrofach naturalnych lub spowodowanych przez człowieka. A co się stanie, gdy w zasięgu którejś z nich znajdzie się również nasze firmowe centrum przetwarzania danych? U osób odpowiedzialnych za krytyczne z punktu widzenia biznesu systemy IT na pewno taka informacja może wywołać zimny pot i podniesione ciśnienie. Ale wcale nie musi tak być, jeśli wcześniej zostaną opracowane odpowiednie procedury na wypadek katastrofy, czyli plan Disaster Recovery.
Co nas może spotkać?
Tornado, tsunami, wybuch wulkanu czy trzęsienie ziemi - tego rodzaju niszczące żywioły naturalne raczej nam nie grożą ze względu na geograficzne położenie. Istnieje natomiast wiele innych zagrożeń, o mniejszej skali, których prawdopodobieństwo wystąpienia i spowodowania dotkliwych szkód jest wysokie lub nawet bardzo wysokie. Z pewnością można do nich zaliczyć: powodzie, pożary, pandemie, długie przerwy w dostawach prądu (tzw. blackouts), poważne awarie sprzętowe, ludzkie działania sabotażowe czy ataki terrorystyczne.
Plan na wszelki wypadek
Co zatem zrobić, jeśli nasza organizacja nie ma planu DR, natomiast korzysta z systemów informatycznych, niezbędnych do prowadzenia biznesu? Nie pozostaje wtedy nic innego, jak powołanie zespołu projektowego, który zajmie się przygotowaniem odpowiednich procedur. Należy przy tym zaznaczyć, że opracowanie takiego planu nie jest trywialne i w zależności od wielkości oraz rodzaju organizacji, pochłonie dużo czasu i, niestety, pieniędzy. Projekt tego typu wymaga zaangażowania i koordynacji prac wielu pracowników odpowiedzialnych za różne aspekty działalności firmy, zarówno z działów biznesowych, jak i informatycznych.
Celem a zarazem główną korzyścią z wprowadzenia projektu DR jest przygotowanie organizacji na przetrwanie w razie wystąpienia katastrofy. Często podczas analiz prowadzonych w ramach takich projektów, ujawniają się dodatkowe korzyści w postaci poprawy funkcjonowania procesów biznesowych oraz pracy systemów IT w samej organizacji. Przekłada się to z kolei na wzrost efektywności pracy oraz mniejszą częstotliwość występowania błędów w systemach IT. Posiadanie planu DR daje również ogromną przewagę nad konkurencją, zabezpieczając ciągłość własnych procesów biznesowych.