W stronę procesów i społeczności

Niemiecki gigant zamierza w większym stopniu koncentrować się na informatycznej obsłudze procesów biznesowych i wspieraniu społeczności użytkowników biznesowych.

Plany SAP mają być wypadkową oczekiwań menedżerów, informatyków oraz osób bezpośrednio zaangażowanych w realizację zadań składających się na działalność biznesową. "Zarządy i właściciele firm chcą, aby ze zgromadzonych danych szybko dostarczyć im informacje o tym jak lepiej prowadzić biznes. Rolą szefów informatyki jest zaś, aby korzystając z już istniejących danych szybko przynosić efekty biznesowe" - mówi Grzegorz Rogaliński, prezes SAP Polska. Według niego, istotny jest też przekaz dla zarządu, że korporacyjne środowisko IT w nowych realiach gospodarczych potrafi funkcjonować w sposób jeszcze lepszy niż dotychczas. "Dzisiaj technologia wpływa na biznes w dużo większym stopniu niż w przeszłości. Podobnie w przypadku kosztów działalności" - dodaje Grzegorz Rogaliński. Jego zdaniem, w wielu organizacjach brakuje jednak narzędzi, pozwalających na oszacowanie rzeczywistego wpływu wykorzystania rozwiązań IT na koszty prowadzenia biznesu. Odpowiedzią na ten problem mają być usługi zaliczane do oferty SAP Business Transformation Consulting.

Konsulting uspołeczniony

Do oferty SAP BTC, konsultingu pozwalającego na zidentyfikowanie biznesowych obszarów potencjalnych usprawnień, oszacowanie korzyści z ich wprowadzenia oraz opracowanie planu koniecznych zmian dołączą niebawem dodatkowe usługi. SAP zamierza bowiem zaangażować klientów w procesy zarządzania wartością IT. W ramach rozwoju środowiska SAP Value Management powstać mają m.in. nowe usługi Value Partnership, wsparte dodatkowymi narzędziami i praktykami branżowymi, dedykowane programy szkoleniowe oraz społeczność klientów. Odpowiednie metodologie, narzędzia i przykłady mają umożliwić przełożenie branżowego języka IT na liczby dla zarządu.

"W różnych miastach Europy organizujemy dla klientów warsztaty, które pozwolą im nie tylko zdefiniować spodziewaną wartość wdrożenia systemu na etapie podejmowania decyzji, ale także monitorować ją w czasie projektu i już po jego zakończeniu" - mówi Łukasz Cieplak, kierujący zespołem SAP Business Consulting w Europie Środkowo-Wschodniej. Value Management ma być jednym z ważniejszych obszarów rozwoju oferty SAP. Z kolei funkcjonalność oprogramowania Value Management Scorecard ma pozwalać na śledzenie stopnia realizacji poszczególnych projektów i ich wpływu na konkretne wartości biznesowe.

ERP procesowo

Wstępne założenia dotyczące kierunków rozwoju oferty SAP zakładają, że w perspektywie dwóch lat rozwiązania niemieckiego koncernu zostaną w pewnym stopniu przeorientowane na działalność procesową. Tradycyjny system ERP ma zostać lepiej wkomponowany w zintegrowaną i unikalną dla każdego sektora gospodarki platformę procesową, opartą na możliwościach środowiska integracyjnego SAP NetWeaver. Oprogramowanie oparte na architekturze SOA ma funkcjonować w oparciu o całą gamę usług. Obecnie SAP dysponuje bazą liczącą ponad 3000 takich usług. W przyszłym roku ich liczba ma wzrosnąć o kolejny tysiąc. Statystycznie, zestandaryzowanych powinno być 80% procesów. Pozostałe 20% to procesy unikalne, dające przewagę nad konkurencją. Jako takie powinny być indywidualnie wspierane przez systemy IT. Źródłem dodatkowych korzyści biznesowych ma być m.in. możliwość wykorzystania standardowych aplikacji i usług IT w indywidualny sposób.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200