Windows w każdej kieszeni

Wraz z premierą Windows Phone Microsoft staje do walki o jak największy udział w rynku komórkowym. Za budowę jego pozycji w Polsce odpowiada Piotr Pągowski, dyrektor nowego Działu Online & Consumer w Microsoft Polska.

Windows Phone jest odpowiedzią na rosnącą popularność smartfonów, szczególnie tych z interfejsem dotykowym.

Polska premiera nowego systemu mobilnego Windows phone zapewne oznacza, że Microsoft ma poważne zamiary wobec naszego rynku?

Polska to drugi po Rosji największy rynek w regionie CEE, również komórkowy. Jest ciekawy ze względu na dużą dynamikę zmian i jego innowacyjność. Liczba sprzedanych telefonów sięga 44 mln sztuk. Oznacza to, że wielu Polaków ma więcej niż jeden telefon. Obserwujemy rosnące zainteresowanie multimediami, jak i stałym dostępem do Internetu.

Na czym polega nowe podejście Microsoftu do rynku komórkowego?

Po pierwsze nastąpiła zmiana nazwy z Windows Mobile na Windows Phone. Ma to podkreślać zalety systemu operacyjnego w telefonie. Nowa wersja 6.5 jest odpowiedzią na rosnącą popularność smartfonów, szczególnie tych z interfejsem dotykowym. Zaawansowane telefony coraz częściej są w rękach zwykłych użytkowników, dlatego przebudowa systemowego interfejsu odzwierciedla ten trend - wygody i prosty w użytkowaniu telefon. Windows Mobile był głównie stosowany przez biznes. W Windows Phone dla wszystkich znajdzie się coś ciekawego - łatwy dostęp do serwisów społecznościowych, usługi dostępne w chmurze umożliwiające np. wykonanie kopii zapasowej danych, czy czy Marketplace z aplikacjami, dzięki którym uzytkownicy mogą wzbogacić swój telefon.

Sklep z aplikacjami to szlak już przetarty. Rozpoczął go Apple, niebawem dołączył Google i Nokia...

Uważam, że jest istotna różnica między wynalazkiem a innowacją. Wynalazek - jak Phone i sklep z aplikacjami Apple - rozpala wyobraźnię pewnej grupy i zdobywa pewien fragment rynku. Do wprowadzenia innowacji na masową skalę jesteśmy jednak znacznie lepiej przygotowany, co widać np. po liczbie komputerów osobistych z systemem Windows na całym świecie. Dążymy do pełnej współpracy urządzeń mobilnych, komputerów osobistych i domowych multimediów pod kontrolą systemu z logo Windows.

W Windows MarketPlace dla użytkowników z Polski dostępne są cztery, bezpłatne aplikacje. Kiedy będzie ich więcej?

Polska znalazła się w pierwszej grupie kilkunastu krajów, które w momencie wprowadzenia Windows Phone miały dostęp do sklepu z aplikacjami. W grudniu polscy użytkownicy uzyskają dostęp do globalnego katalogu Marketplace, w którym będzie ich znacznie więcej. Opłaty uiszcza się kartą kredytową, ale będzie również możliwość, nad którą pracujemy także w Polsce - doliczania kosztów aplikacji do rachunku telefonicznego. Cały czas pracujemy z naszymi deweloperami nad tym, aby dostarczyć nowe aplikacje na rynek Polski.

Czy dostępne są już w Polsce telefony Windows Phone?

W dniu premiery w ofercie Polkomtela były dwa modele firmy HTC oraz Samsung. Do końca roku dołączą pozostali operatorzy.

Polska jako 20. kraj w strukturach Microsoftu przeorganizowała działania w zakresie rozrywki, Internetu i mobilności. Powstał Dział Online & Consumer, którym kieruje Pan od sierpnia. Na czym polega zmiana w stosunku do zadań Działu Entertaiment & Devices, z którym wprowadzał Pan na nasz rynek konsolę Xbox?

Poprzedni dział budował kanał detaliczny dla wszystkich akcesoriów - od klawiatur, przez kamery internetowe i oprogramowanie w pudełku, po komputery PC z preinstalowanym systemem Windows oraz oczywiście konsole. Obecnie dział, którym kieruję to także internetowe przedsięwzięcia Microsoftu, jak portal MSN, czy dedykowane wersje IE 8. Osią zmiany jest powrót do core biznesu Microsoftu - czyli systemu Windows. Zaprzęgamy w strategię konsumencką również najnowszy system Windows 7. Zdajemy sobie sprawę, że domowi użytkownicy potrzebują zupełnie innych informacji na temat funkcji i możliwości systemu niż dyrektor ds. IT. Dziś komputer osobisty podłączony to Internetu to wciąż nowe doświadczenia dla użytkownika chociażby w serwisach społecznościowych, a nie tylko statyczne strony WWW. Dlatego w tym dziale znajduje się Internet oraz komórki, które teraz przechodzą przez to samo zjawisko. Komunikacja i rozwój rynku, budowa obecności marki Windows Phone w ofercie operatorów i sklepów detalicznych, wskazywanie nowych możliwości, kreowanie potrzeb wokół usług MyPhone i Marketplace to nasze cele.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200