Doradca coraz bardziej potrzebny

Wymagania wobec konsultantów są i będą coraz wyższe. Najcenniejsi stają się ci, którzy w równym stopniu rozumieją biznes i technologię.

Zwykle w czasie spowolnienia lub recesji firmy konsultingowe i szkoleniowe zaczynają mieć problemy. Poważne problemy. Dotyczy to szczególnie firm zajmujących się IT. Dość łatwo bowiem można zatrzymać inwestycje i zredukować koszty bieżącej obsługi systemów informatycznych. Dzięki temu w krótkim okresie łatwiej przetrwać kryzys. Jeśli rzecz dotyczy rozwiązań typu backoffice, to jak sądzi wielu menedżerów, tragedii raczej nie będzie.

W XXI wieku nastąpiła jednak poważna zmiana w wykorzystaniu technologii. IT jest dzisiaj bardziej frontoffice’owe. Nawet tradycyjne branże, z wielusetletnimi tradycjami, dostały dzięki informatyce nowe możliwości. Część ich biznesu nie może wręcz istnieć bez IT. Wystarczy wyobrazić sobie bank czy ubezpieczyciela, który nie ma w ofercie produktów dostępnych przez Internet. Systemy teleinformatyczne zaplecza stały się koniecznością. Dziś naprawdę trudno pogodzić się z obniżeniem jakości działania wynikającym z typowej redukcji budżetu. Ta sytuacja sprawia, że w porównaniu z rokiem 2001, czyli tzw. krachem dotcomów, IT consulting może mieć się w kryzysie całkiem nieźle.

Klienci

Doradca coraz bardziej potrzebny

W uproszczeniu ofertę usług konsultingowych w dziedzinie IT można przedstawić następująco:

Z szeroko rozumianych usług doradczych korzystają właściwie wszyscy - począwszy od urzędów państwowych i największych przedsiębiorstw a skończywszy na osobach fizycznych nie radzących sobie z wypełnieniem deklaracji podatkowych. Głównymi klientami usług konsultingowych w informatyce są jednak głównie duże przedsiębiorstwa i podmioty administracji państwowej. Ostatnio daje się też zaobserwować rosnący rynek usług dla małych i średnich firm obsługiwany również przez firmy doradcze z tego sektora. 20 lat osobistych doświadczeń konsultantów, zdobytych w dużych firmach konsultingowych, zaowocowało powstaniem wielu niedużych firm konsultingowych, których oferta jest akurat w sam raz dla MSP. Na tym rynku mały konsultant jest w stanie skutecznie konkurować z dużym.

Bezpośrednim motywem angażowania doradcy jest szeroko rozumiana obsługa jakiejś zmiany lub ocena działań w jakimś obszarze. Oczekiwany rezultat współpracy zawsze zawiera element ekspertyzy. Tym consulting różni się od innych usług biznesowych. Typowym wynikiem pracy doradcy bywa raport (analiza) na dany temat, powołanie (zarzucenie) projektu inwestycyjnego czy audyt bezpieczeństwa. Nigdy nie jest z góry przesądzone, czy potrzebę klienta w części lub w całości zaspokoi firma konsultingowa. Wiele organizacji wyłania własne, zwykle interdyscyplinarne, zespoły doradców dla konkretnych potrzeb. Bywa, że istnienie takich zespołów jest przyjętym standardem. O użyciu zewnętrznych konsultantów, zatrudnionych zadaniowo na krótki okres, przesądza motywacja pośrednia, stojąca za konkretnym pomysłem.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200