Hurtownia danych "kup teraz"

QXL Poland wdrożyła jako pierwsza na świecie HP Oracle Database Machine, hurtownię zasilaną danymi z systemu transakcyjnego i systemu rejestrowania kliknięć użytkowników.

Hurtownia danych "kup teraz"
Nie stosujemy motoru OLAP do udostępniania danych i wyliczania agregatów. W Oracle Database Machine schematy relacyjne działają równie sprawnie, co OLAP, ale proces ładowania danych jest wielokrotnie szybszy.

Rafał Kudliński, menedżer BI w QXL Poland

Największy serwis aukcyjny w Polsce, Allegro - operujący także w kilku innych krajach - nie posiadał dotąd systemu Business Intelligence. Chociaż firma rozwijała się bardzo dynamicznie, analityka nadal posługiwała się arkuszami kalkulacyjnymi, zasilanymi z systemu transakcyjnego. Te narzędzia umożliwiały co najwyżej oszacowanie pewnych wartości i wykrycie trendów. Bardzo wiele pytań pozostawało jednak bez odpowiedzi. W firmie działającej na rynku handlu elektronicznego należy analizować wiele współczynników, które charakteryzują proces sprzedaży, takich jak rozpiętość kategorii, typowy koszyk zakupów, standardowe zachowania użytkowników. Tymczasem QXL Poland prowadzi wiele serwisów - nie tylko Allegro - ma wielu użytkowników i relacji z dostawcami. Tradycyjne metody pozyskania danych nie dawały precyzyjnych odpowiedzi.

Sięgnąć po dane

QXL Poland, właściciel Allegro, zdecydował się na wdrożenie zaawansowanego systemu analitycznego, co miało przynieść istotne korzyści biznesowe. "Zdecydowaliśmy się na wdrożenie systemu BI, alokując aż 20 proc. całego budżetu IT na ten cel, gdyż nasz szybki wzrost wymagał podjęcia inwestycji związanych ze sprawną obsługą rosnących potrzeb coraz większej ilości użytkowników" - mówi Christian Maar, CIO firmy. Zaplanowany na 40% wzrost Allegro nie przekładał się już tak dobrze na kluczowe wskaźniki, gdyż łączyłby się ze wzrostem liczby użytkowników aż o 100%! A to oznacza, że koszty związane z obsługą większej liczby użytkowników zaczęły bardzo poważnie rosnąć, wymagając dużych nakładów, aby osiągnąć podobny wzrost. Niezbędna więc była nowa technologia.

"Kwerendy mocno obciążały system transakcyjny. W wielu przypadkach danych było tak dużo, że nawet nie mieliśmy pojęcia, czego nie wiedzieliśmy. Nie wiedzieliśmy też gdzie patrzeć, aby znaleźć oczekiwane informacje. Tymczasem drugim z powodów wdrożenia systemu BI, była chęć analizy danych, aby uzyskać odpowiedzi na bardzo ważne - z punktu widzenia biznesu - pytania" - mówi Christian Maar. "Potrzebowaliśmy informacji na temat klienta - czy jest to dobry klient i jak prowadzi interesy we wszystkich naszych serwisach, także zagranicznych? Czy fakt, że na Allegro wydaje niewiele pieniędzy, czyni z niego <<złego>> klienta? Czy nadal jest to <<zły klient>>, jeśli wiadomo, że ta sama osoba jest wyjątkowo czynnym sprzedawcą na Otomoto i jednocześnie prowadzi interesy w serwisie Molotok.ru? Chcieliśmy mieć pełny obraz naszych klientów, z perspektywy działu obsługi klienta jest to ważna informacja" - dodaje. Kluczem do odpowiedzi na istotne pytania miał stać się system Business Intelligence.

Grupa ds. BI

W drugim kwartale 2008 r. rozpoczęto projekt wdrożenia systemu BI, utworzono specjalną grupę roboczą, w lipcu rozpoczęto prace nad wyborem platformy, planowano ukończenie ewaluacji na trzeci kwartał 2008 r., aby w czwartym kwartale mieć gotowy sprzęt i od początku 2009 r. rozpocząć implementację.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200