Szybkie decyzje
- 08.09.2009
W firmie KLER od 2004 r. pracuje system ERP, który niedawno został uzupełniony o system BI. Ten zaś okazał się jednym z najważniejszych narzędzi dla działu handlowego.
Stefan Hehnel, główny informatyk w KLER
Stefan Hehnel, Kierownik IT w firmie KLER mówi: "Pakiet ERP Impuls 4, jak każdy system transakcyjny, nie jest przystosowany do wykonywania wielowymiarowych, skomplikowanych analiz". Zadaniem działu IT było skrócenie czasu dostępu, by informacja była w zasięgu ręki i by przy jak najmniejszym nakładzie pracy można było niemal natychmiast odpowiadać na ważne pytania. Wybrano system Optima BI firmy Consorg.
Jak wiadomo, poprawnie wdrożona hurtownia daje wyniki niemal natychmiast. Właśnie ta cecha wpłynęła na dobry odbiór użytkowników. Ponadto po wdrożeniu tego systemu zaprzestano wykonywania wielu analiz w arkuszach kalkulacyjnych.
"Skłamałbym, gdybym powiedział, że w firmie nie ma Excela, ale najważniejsze z analiz wykonywane są w Optimie. Arkusze służą głównie do lepszej prezentacji graficznej albo doraźnych obliczeń. Jednak nie wyczerpaliśmy jeszcze potencjału Optimy, system oferuje narzędzia do automatyzacji wielu z prac wykonywanych w Excelu" - mówi Stefan Hehnel.
Kostka prawdę ci powie
Pierwszą kostką opracowaną w hurtowni była analityka zamówień. Do dziś jest to bardzo ważna dziedzina analityki biznesowej w firmie Kler. Wymiarami kostki są: dzień, kanał dystrybucji (odpowiada na ważne pytanie o sklep, w którym złożono zamówienie), miejscowość oraz kod pocztowy kontrahenta, produkt, począwszy od linii z dokładnością do pojedynczego mebla, poprzez wykończenie (kolor skóry i drewna) aż po niektóre szczegóły konstrukcyjnye. Agregowanie kontrahentów do miejscowości i kodu pocztowego jest celowe, gdyż klientami firmy Kler są przeważnie odbiorcy indywidualni, którzy dokonują zakupów raczej rzadko, analizowanie zatem zamówień pojedynczej osoby mija się z celem.