Kryzysowe ceny

Darmowe programy migracyjne, tańsze licencje i korzystniejsze opłaty za wsparcie to tylko niektóre przykłady coraz ostrzejszej konkurencji wśród dostawców ERP.

Spowolnienie gospodarcze to dla wielu firm mniejsze obroty, a w efekcie mniejsze środki na inwestycje i utrzymanie organizacji w ruchu. Sytuacja ekonomiczna zasadniczo zmieniła także postawę negocjacyjną dostawców rozwiązań ERP. Być może więc warto wykorzystać czas kryzysu i postarać się o wprowadzenie do umów wdrożeniowych klauzul umożliwiających dalsze zmniejszenie kosztów użytkowania systemu ERP. Pomóc w tym mogą m.in. zapisy dotyczące swobodnej modyfikacji funkcjonalności systemu, wygaszania zbędnych modułów czy odłożenia płatności w czasie.

Z analiz Forrester Research wynika, że zmniejszenie kosztów utrzymania posiadanych rozwiązań IT jest jednym z najważniejszych zadań osób odpowiedzialnych za IT. Redukcje dotyczą m.in. stałych kosztów posiadania i utrzymania oprogramowania. W wielu przypadkach dochodzi więc do renegocjacji kontraktów z dostawcami. Trzy najważniejsze oczekiwania dotyczące warunków obsługi powdrożeniowej to: możliwość wyboru, przewidywalność i wymierne korzyści. Klienci chcą m.in. móc na bieżąco dostosowywać liczbę posiadanych stanowisk i licencji do aktualnych potrzeb oraz korzystać z systemu na warunkach będących połączeniem modelu SaaS, outsourcingu i klasycznego wdrożenia.

Wpływy z tytułu utrzymania oprogramowania są jednym z istotniejszych źródeł przychodów dostawców oprogramowania ERP, zaś dla większości systemów roczna opłata za wsparcie techniczne wynosi ok. 22% wartości licencji. Nic więc dziwnego, że kolejni dostawcy starają się dowieść, że oferowane za nich usługi wsparcia są źródłem korzyści i modyfikują warunki wsparcia tak, aby były bardziej dostępne dla klientów.

Obecnym klientom SAP wydłużył okres przejściowy do warunków wsparcia technicznego SAP Enterprise Support. Zapowiedziane pod koniec kwietnia, zmodyfikowane warunki migracji zakładają, że podwyżka opłat za wsparcie zostanie przeprowadzona w siedmiu, zamiast planowanych czterech etapów. Roczny nominalny koszt wsparcia SAP będzie rósł o 3,1% rocznie zamiast 8%. Od początku 2009 r. nowe warunki finansowania wsparcia obowiązują wszystkich nowych klientów. Nowa oferta zakłada również wprowadzenie współczynników umożliwiających ocenę opłacalności wsparcia technicznego.

Relatywnie niewielkie, ograniczone czasowo obniżki opłat za obsługę techniczną mają dotyczyć starszych wersji oprogramowania Oracle. Program wsparcia technicznego koncernu zakłada, że w przypadku systemów starszych niż 5 lat opłata za utrzymanie wzrasta o 10% w stosunku do wartości bazowej. Obniżka ma polegać na wydłużeniu okresu obowiązywania podstawowego cennika za wsparcie do 6-7 lat w zależności od rodzaju oprogramowania. Oferta obejmie m.in. systemy Oracle E-Business Suite Release 11i10, JD Edwards Enterprise 8.11, Siebel CRM 7.8 i system bazodanowy Oracle 10g R2. Obniżone ceny będą obowiązywać w różnych okresach.

W czerwcu br. zaś wydłużono okresy wsparcia dla starszych wersji oprogramowania Microsoft Dynamics. Na mocy nowych warunków wsparcia systemy ERP i CRM Microsoftu będą obsługiwane co najmniej przez dwa lata od momentu wydania nowej wersji pakietu Service Pack. Wznowione zostaną też okresy wsparcia, które wygasły w ostatnich miesiącach.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200