Człowiek do zadań specjalnych

Przy wdrażaniu SOA ważne jest, aby dyrektor IT rozumiał, jak zmieni się model działania IT oraz całej organizacji, a wszyscy inni mieli świadomość, w jaki sposób organizacja będzie przechodzić od tradycyjnej architektury IT w stronę architektury zorientowanej na usługi.

Implementacja SOA nie jest zadaniem łatwym. Szczególnie trudna jest w organizacjach, które nie są, z różnych względów, przygotowane do głębokich zmian w sposobie myślenia o biznesie, o roli IT w kreowaniu wartości firmy, które są odporne na zmiany. W jaki sposób przeprowadzić firmę przez meandry wdrożenia SOA? W jaki sposób uczynić z wdrożenia SOA sukces: dla biznesu, dla IT, dla wszystkich ludzi zaangażowanych we wdrożenie?

Najważniejszy jest biznes

Jedną z ważnych korzyści z wdrożenia SOA jest zredukowanie kosztów utrzymania infrastruktury IT. Korzyścią jeszcze ważniejszą jest jednak wprowadzana do organizacji elastyczność działania, zdolność reagowania w krótkim czasie na zmieniające się otoczenie rynkowe i wymagania konsumentów. Bez silnej współpracy z biznesem pożytki związane z wdrożeniem SOA w organizacji nie zostałyby wykorzystane, a całe wdrożenie mogłoby zostać uznane za nieudane.

Człowiek do zadań specjalnych
Kiedy zatem biznes powinien zostać zaangażowany w implementację SOA? Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta. Od początku. W idealnym świecie to biznes, kierowany przez zmieniający się rynek żąda zmian, które pomogą mu w efektywniejszym zarabianiu pieniędzy. W świecie rzeczywistym, w którym przestarzałe architektury IT ograniczają wielkość zmian w organizacji albo czynią je nieopłacalnymi, biznes bardzo często nie postrzega IT jako siły zdolnej korzystnie wpłynąć na wartość firmy. I właśnie wtedy pojawia się… człowiek do zadań specjalnych. Czyli świadomy znaczenia SOA dla całej organizacji dyrektor IT. Człowiek, który rozumie znaczenie elastyczności IT i biznesu w utrzymaniu oraz zwiększeniu wartości firmy. Człowiek, który potrafi przekonać biznes do zmian, do kreowania nowej architektury - IT i biznesowej - w celu uzyskania większej elastyczności, a tym samym przewagi nad innymi, konkurencyjnymi firmami. Człowiek, który rozumie, że nowoczesne IT służy wspieraniu modelu biznesowego firmy, pomagając w dostosowywaniu się do zmian wymuszonych przez otoczenie biznesowe.

Od czego zacząć?

Wiele organizacji rozpoczęło już swoją przygodę z SOA, osiągając pozytywne rezultaty w postaci obniżenia kosztów i zwiększenia elastyczności. Jest jednak wiele innych, które dopiero zastanawiają się nad implementacją SOA, lub też takich, które implementację SOA rozpoczęły, ale nie widzą żadnych korzyści z tego wynikających.

Bardzo dużym ryzykiem jest rozpoczęcie implementacji SOA w sposób nieprawidłowy. Bardzo często błędów popełnionych na starcie nie da się poprawić w prosty sposób i tym samym całe wdrożenie będzie nieudane. Korzyści związane z implementacją SOA będą łatwiej osiągalne, kiedy organizacja użyje procesów i procedur zaprojektowanych specjalnie pod kątem implementacji SOA. Wielu analityków twierdzi wręcz, że bez użycia tych procesów każde wdrożenie SOA zakończy się porażką! Takie podejście wymaga, aby wszystkie strony zaangażowane w implementację SOA rozumiały, jak ważne jest, aby definiować serwisy bardziej z perspektywy biznesu, wokół zadań biznesowych niż z perspektywy technologicznej.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200