Jedno okienko bez Internetu
- (aja),
- 16.06.2009
Dokumenty przyjmowane od przedsiębiorców w jednym okienku trafiają do ZUS, czy GUS nie drogą elektroniczną, a... z rąk listonosza. Urzędnicy gmin skarżą się, że wiele czasu przeznaczonego na obsługę przedsiębiorców zabiera im kopiowanie dokumentów, wkładanie do kopert i adresowanie.
Niektóre gminy chciałyby skanować dokumenty i przesyłać pocztą elektroniczną. Ich zdaniem wykorzystanie środków przewidzianych w przepisach o informatyzacji pozwoliłoby na znaczące oszczędności i przyspieszyłoby obieg dokumentów między urzędami. Dałoby się też uniknąć w wydziałach ewidencji działalności gospodarczej dodatkowego zatrudniania pracowników spowodowanego przez większą ilość obowiązków. Po wejściu w życie nowych przepisów np. w Krakowie przyjęto trzech stażystów, a w Poznaniu pięć nowych osób.
"Podstawowym problemem jest to, że urzędnicy nie są przyzwyczajeni do korzystania z poczty elektronicznej" - uważa Grzegorz Sibiga, adiunkt w Instytucie Nauk Prawnych PAN. Tymczasem przepisy wręcz zobowiązują ich do stosowania drogi elektronicznej. Wynika to z ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (DzU z 2005 r. nr 64, poz. 565 ze zm.). Według Wojciecha Sibigi już obowiązujące przepisy dają możliwość przesyłania formularzy przez Internet. "Konieczne jest za każdym razem potwierdzenie podpisu na dokumencie albo podpis elektroniczny, którym dysponowałby każdy pracownik" - odpowiada Wojciech Łaptaś.