Tam, gdzie są potrzeby
- Piotr Waszczuk,
- 16.06.2009
Przychody Oracle Polska wzrosły o ok. 10%. To wynik dobry, ale nie wyróżniający firmy na tle innych wzrostów. Tym, co odróżnia koncern na tle konkurencji to tempo rozwoju oferty produktów i usług.
Kryzys oczami giganta
Andrzej Dopierała przyznaje, że plan finansowy na kolejny rok zakłada jednocyfrowy wzrost przychodów. "Korporacja stawia nam konkretny cel, ale nie narzuca ścieżki rozwoju ani sposobu jego osiągnięcia" - zapewnia. Szef Oracle Polska nie wyklucza jednak konieczności ograniczania kosztów. "Nasz scenariusz na czarną godzinę to ich cięcie. Wierzę jednak, że jednocyfrowy wzrost będzie możliwy do osiągnięcia" - dodaje. Prezes Oracle Polska przyznaje również, że pod koniec 2008 r. nastąpiło ożywienie inwestycji w IT. Miało ono związek z realizacją budżetów rocznych. Niewykorzystane środki często przeznaczano na inwestycje w IT, po części w obawie przed zmniejszeniem budżetów na informatykę w 2009 r.
Patrząc na stale wydłużającą się listę przejęć Oracle, trudno oprzeć się wrażeniu, że w skali świata to właśnie ta firma wyznacza trendy rozwoju i zdobywania nowych rynków w drodze akwizycji. W ślady Oracle zdaje się podążać coraz liczniejsza grupa firm IT. Nieliczne mają jednak tak duże doświadczenie w integracji innych organizacji i konsolidacji oferty. Jeśli wszystko pójdzie po myśli władz Oracle, to jeszcze w tym roku może zakończyć się kolejna gigantyczna transakcja - tym razem z Sun Microsystems. Oracle Polska zatrudnia obecnie ok. 250 osób, a polski oddział Suna nieco ponad 100. Chociaż połączenie obu firm może wydawać się nie lada wyzwaniem, to Andrzej Dopierała podchodzi do niego z dużym spokojem. Według jego zapewnień przez ostatnie lata Oracle wypracował skuteczną i sprawdzoną metodykę prowadzenia fuzji. "Jeśli transakcja dojdzie do skutku, to czeka nas duże i fajne wyzwanie" - mówi z uśmiechem.
Kontynuując wątek wysokości wydatków na IT Andrzej Dopierała podkreśla, że Oracle Polska zamierza utrzymać dotychczasową politykę cenową. "Transparentne modele związane z opłatami za asystę techniczną są naszym zdaniem gwarantem stabilności kosztów obsługi IT. Wiadomo ile obsługa systemu będzie kosztowała w przyszłym roku i za dekadę, niezależnie od sytuacji gospodarczej" - podkreśla prezes.
Sektor publiczny i utilities
Na polskim rynku Oracle zamierza koncentrować się m.in. na rynku administracji oraz sektorze usług komunalnych, energetyki i gazownictwa. To kontynuacja strategii zapowiedzianej rok wcześniej. Sektor publiczny zasilany środkami z funduszy unijnych jest łakomym kąskiem dla wszystkich dostawców IT w Polsce.