Ostatni taki rok...

W tym roku ABG ma zostać wchłonięta przez Asseco Poland. To koniec serii fuzji zapoczątkowanych przez połączenie Ster-Projektu z ABG, a następnie ze SPIN-em.

Nasze przychody w 2008 r. z sektora opieki zdrowotnej to ok. 60 mln zł. W tym roku przejęliśmy zasoby związane z jego obsługą od Sygnity, wzmacniając pozycję na tym rynku.

Paweł Piwowar, I wiceprezes ABG

Nieoficjalnie mówi się, że do 2012 r. Asseco Poland będzie jedyną firmą o tej nazwie w Polsce. Dziś poza spółką-matką, niezależnie działają także Asseco Systems i Asseco Business Solutions. Zgodnie zaś z porozumieniem, za każdą akcję ABG dotychczasowi udziałowcy otrzymają już wkrótce 0,099 akcji Asseco Poland, które już posiada prawie 33% w kapitale akcyjnym przejmowanej spółki. Taki parytet wymiany ustalono jeszcze w maju 2008 r. Początkiem planowanej fuzji jest, dokonana 1 lutego br., zmiana na stanowisku prezesa ABG. Został nim Adam Góral, który zastąpił Dariusza Brzeskiego. Kierował on ABG przez ostatnie 15 lat. Następnie kierował w 2005 r. połączeniem ze Ster-Projektem, a dwa lata później ze SPIN-em. Jednocześnie Dariusz Brzeski został powołany na członka rady nadzorczej Asseco Poland.

Układanie biznesu

W ramach porządków przed fuzją z Asseco Poland, ABG sprzedało za 1,4 mln zł Instytut Innowacji i Społeczeństwa Informacyjnego (INSI), wcześniej dokapitalizując go udziałami w spółce ABF z Zabrza. Kupującym był ARS Integris, której prezesem jest Marcin Krasnodębski. Obecnie zadania INSI - który był centrum badawczo-rozwojowym, początkowo ABG, a ostatnio Grupy Asseco Poland - mają przejąć poszczególni szefowie i dyrektorzy biznesowi spółek Grupy. Przypomnijmy, INSI zajmował się projektami z zakresu e-government, e-health, bezpieczeństwa IT i telematyki. Projekty z zakresu rozwiązań dla służby zdrowia przejęło ABG.

Firma która za niecałe siedem miesięcy stanie się częścią Asseco Poland, przygotowuje się jednak do wejścia z nowymi rozwiązaniami na dwa dla siebie strategiczne rynki - energetyczny i opieki zdrowotnej. Oba przynoszą jej kilkadziesiąt milionów złotych rocznie. ABG wprowadza do sprzedaży Asseco Utility Management Solutions (Asseco UMS) i pakiet iMed. Pierwszy produkt - skierowany do sektora energetycznego - już jest dostępny na rynku. W przypadku drugiego wkrótce dostępne będą pierwsze jego moduły. Firma prowadzi też projekt budowy rejestru wszystkich danych medycznych, wdrażany we współpracy z Instytutem Psychiatrii i Neurologii w Warszawie.

Potencjał leży w szpitalach

"Inwestujemy w nowe rozwiązania, mimo niewątpliwej przewagi rynkowej, którą mamy na tych dwóch rynkach" - przekonuje Paweł Piwowar, I wiceprezes zarządu ABG. Około 60% spółek energetycznych korzysta z jej systemów billingowych, a na rynku opieki zdrowotnej aż 450 spośród 787 szpitali stosuje rozwiązania ABG. To efekt przejęcia części biznesu odpowiadającego za sektor służby zdrowia od Sygnity, a następnie fuzji z Radcomp, co nastąpiło w lutym br. Do zakończenia transakcji z Sygnity, ABG było postrzegane jako numer 2 na rynku rozwiązań dla służby zdrowia, z bazą sięgającą 100 szpitali. Teraz firma bez walki wskoczyła na pozycję lidera, choć zapłaciła za transakcję z Sygnity 28 mln zł.

Na potrzeby rynku służby zdrowia, ABG postanowiła wprowadzić nowe oprogramowanie do zarządzania zarówno tzw. częścią białą, jak i szarą. Łączny koszt stworzenia systemu iMed - który zastąpi w ofercie ABG systemy infoMedica, Hipokrates i Solmed - to ok. 12,5 mln zł.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200