Ostatni taki rok...
- Adam Jadczak,
- 16.06.2009
W tym roku ABG ma zostać wchłonięta przez Asseco Poland. To koniec serii fuzji zapoczątkowanych przez połączenie Ster-Projektu z ABG, a następnie ze SPIN-em.
Paweł Piwowar, I wiceprezes ABG
Układanie biznesu
W ramach porządków przed fuzją z Asseco Poland, ABG sprzedało za 1,4 mln zł Instytut Innowacji i Społeczeństwa Informacyjnego (INSI), wcześniej dokapitalizując go udziałami w spółce ABF z Zabrza. Kupującym był ARS Integris, której prezesem jest Marcin Krasnodębski. Obecnie zadania INSI - który był centrum badawczo-rozwojowym, początkowo ABG, a ostatnio Grupy Asseco Poland - mają przejąć poszczególni szefowie i dyrektorzy biznesowi spółek Grupy. Przypomnijmy, INSI zajmował się projektami z zakresu e-government, e-health, bezpieczeństwa IT i telematyki. Projekty z zakresu rozwiązań dla służby zdrowia przejęło ABG.
Firma która za niecałe siedem miesięcy stanie się częścią Asseco Poland, przygotowuje się jednak do wejścia z nowymi rozwiązaniami na dwa dla siebie strategiczne rynki - energetyczny i opieki zdrowotnej. Oba przynoszą jej kilkadziesiąt milionów złotych rocznie. ABG wprowadza do sprzedaży Asseco Utility Management Solutions (Asseco UMS) i pakiet iMed. Pierwszy produkt - skierowany do sektora energetycznego - już jest dostępny na rynku. W przypadku drugiego wkrótce dostępne będą pierwsze jego moduły. Firma prowadzi też projekt budowy rejestru wszystkich danych medycznych, wdrażany we współpracy z Instytutem Psychiatrii i Neurologii w Warszawie.
Potencjał leży w szpitalach
"Inwestujemy w nowe rozwiązania, mimo niewątpliwej przewagi rynkowej, którą mamy na tych dwóch rynkach" - przekonuje Paweł Piwowar, I wiceprezes zarządu ABG. Około 60% spółek energetycznych korzysta z jej systemów billingowych, a na rynku opieki zdrowotnej aż 450 spośród 787 szpitali stosuje rozwiązania ABG. To efekt przejęcia części biznesu odpowiadającego za sektor służby zdrowia od Sygnity, a następnie fuzji z Radcomp, co nastąpiło w lutym br. Do zakończenia transakcji z Sygnity, ABG było postrzegane jako numer 2 na rynku rozwiązań dla służby zdrowia, z bazą sięgającą 100 szpitali. Teraz firma bez walki wskoczyła na pozycję lidera, choć zapłaciła za transakcję z Sygnity 28 mln zł.
Na potrzeby rynku służby zdrowia, ABG postanowiła wprowadzić nowe oprogramowanie do zarządzania zarówno tzw. częścią białą, jak i szarą. Łączny koszt stworzenia systemu iMed - który zastąpi w ofercie ABG systemy infoMedica, Hipokrates i Solmed - to ok. 12,5 mln zł.