Stan podwyższonej gotowości
- Krzysztof Frydrychowicz,
- 16.06.2009
IBM Polska zmierza w tym samym kierunku co dotychczas, ale z nowym dyrektorem generalnym.
Rok prawie bardzo dobry
Według naszych szacunków w 2008 r. IBM osiągnął przychody w wysokości 1,25 mld zł. Tym samym spółka poprawiła wynik z poprzedniego roku o 14%. Dla porównania, tyle samo w stosunku rocznym wzrósł przychód Microsoftu. IBM konsekwentnie od kilku lat umacnia swoją pozycję jako dostawca usług i konsultingu biznesowego. Blisko połowa przychodów w 2008 r. pochodziła z tej działalności, a w konsekwencji IBM okazał się być największą firmą oferującą w Polsce usługi doradcze na rynku IT.
Kolejne 20% sprzedaży IBM w zeszłym roku przypadło na szybko rosnący segment oprogramowania. To jednocześnie najbardziej zyskowna część biznesu IBM. Sprzedaż sprzętu, głównie serwerów i pamięci masowych, stanowiła 35%, czyli mniej niż w roku 2007. Według naszego rankingu, IBM Polska był w 2008 r. liderem wśród firm dostarczających rozwiązania dla sektora bankowo-finansowego. Laur pierwszeństwa przypadł także w kategorii dostawców dla administracji publicznej. Pod względem wielkości przychodów uzyskanych ze sprzedaży do sektora przemysłowego IBM ustąpił tylko Asseco.
Wszyscy dostawcy zgodnie zeznają - na dobre biznes załamał się listopadzie ub.r. Wcześniej prawie nikt nie skarżył się na spadek popytu, wycofane albo co najmniej zamrożone budżety. Rozczarowania pogłębił pierwszy kwartał 2009 r. Stanął w miejscu rynek serwerów, na którym od kilku lat IBM dominuje. W jednej z podkategorii tego rynku, w segmencie serwerów x86, pierwszy kwartał przyniósł IBM spadek rok do roku aż o blisko 50%.
Jest miejsce na wzrost
Najlepiej rokującym sygnałem dla kierownictwa IBM jest rosnąca liczba klientów z sektora MSP. Oczywiście, można prowadzić niekończące się spory o spójną definicję małej lub średniej firmy - zwykle zagraniczne koncerny stosują w tym względzie zawyżone miary zaczerpnięte z rynków zachodnich - jednak pozostaje faktem, że IBM od kilku lat czyni intensywne starania, aby docierać do szerokiego grona klientów.