Przebiśniegi w lipcu

Polskie firmy IT szukają sposobów adaptacji koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu CSR. Dobrze jednak, aby panująca różnorodność nie przerodziła się w dowolność, pozwalając na porównywanie firm IT pod tym kątem.

Najważniejsza doroczna publikacja podsumowująca wydarzenia w dziedzinie społecznej odpowiedzialności biznesu w Polsce - "Raport o Odpowiedzialności Społecznej Biznesu" przygotowywany przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu - omawia m.in. zakwalifikowane dobre praktyki, zgłaszane przez firmy. Znalazło się tam także kilkanaście przykładów z firm teleinformatycznych. Działania te i programy odnajdujemy w kategoriach Miejsce pracy, Rynek, Biznes a środowisko i Społeczeństwo. Zwraca uwagę duża liczba praktyk w zakresie bezpieczeństwa w Internecie, mniej jest - niżby należało przypuszczać, zważywszy na panujący trend Green IT - praktyk z zakresu ekologii.

Odnaleźć się

Jak podkreśla Bolesław Rok z Responsible Enterprise Poland, w koncepcji CSR (Corporate Social Responsibility) chodzi o aktywne tworzenie wartości dla społeczeństwa, a nie tylko ograniczanie szkodliwych konsekwencji prowadzenia działalności. Zupełnie mijają się z tym celem - tak popularnie w Polsce, kojarzone z CSR - działania ukierunkowane na budowanie reputacji poprzez filantropię. Badania wykazują minimalną ich korelację ze społeczną odpowiedzialnością biznesu. W ocenie Bolesława Roka, często nie dostrzega się i nie buduje związku CSR z polityką personalną, strategią marketingową, kształtowaniem relacji ze swoimi dostawcami i po prostu przyzwoitym zachowaniem w biznesie.

Jak można ocenić potencjał IT w zakresie CSR? Branża jest przecież dość różnorodna i być może lepiej ją rozpatrywać w rozbiciu na usługi, doradztwo, produkcję - a nie z uwagi na wspólny mianownik "nowych technologii". Jak zauważa Iwona Kuraszko, ekspert Forum Odpowiedzialnego Biznesu, odpowiedzialność biznesu dotyczy wszystkich branż, w każdej mogą być podkreślone inne aspekty np. w branży paliwowej - ochrona środowiska; w spożywczej - rolnictwo i standardy; w finansowej - odpowiedzialne udzielanie pożyczek i corporate governance. "Jeśli chodzi o branżę IT, to warto podkreślić dwa aspekty. Z jednej strony oszczędniejsze korzystanie z urządzeń, zmniejszanie zużycia prądu, co wpływa na redukowanie kosztów i zarazem jest przyjazne dla środowiska. Drugi, bardziej zewnętrzny aspekt stanowi opracowywanie nowych modeli biznesowych, innowacji w biznesie. Dzięki nowym projektom z zakresu IT można wprowadzać nowe usługi, efektywniejsze modele biznesowe np. projekty typu smart building, lepiej wykorzystujące zasoby ludzkie i środowiska naturalnego. To są moim zdaniem najbardziej interesujące, specyficzne dla IT obszary odpowiedzialności społecznej" - mówi Iwona Kuraszko.

Przykładowo HP Polska akcentuje działania wewnętrzne i zewnętrzne z zakresu ekologii, wiążące się zarazem - poprzez angażowanie pracowników i partnerów - z ogólną koncepcją CSR. "Szereg akcji i programów o tym charakterze ma pomóc zrozumieć i przyjąć koncepcję proekologicznej firmy i jej znaczenie, zarówno przez pracowników, jak i naszych partnerów biznesowych czy klientów" - mówi Dariusz Walach, rzecznik firmy. Poza "akcjami świadomościowymi", firma upowszechnia także politykę odpowiedzialności ekologicznej w sieci dystrybutorów, którzy przyjmują audytowane później zasady i obwarowania tzw. General Specification for Environment. Pracownicy HP przechodzą zaś dodatkowo, co roku szkolenia z zakresu etyki biznesu.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200