Od danych do wiedzy
- (ag),
- 09.06.2009
Jak każdy podręcznik, tak i ta publikacja systematyzuje i porządkuje wiedzę - w tym przypadku na temat zasad funkcjonowania i możliwości zastosowania systemów Business Intelligence. Nie jest to jednak książka dla informatyków czy specjalistów nastawionych na techniczne aspekty rozwiązań BI.
Dodatkową wartością książki jest to, że pokazane w niej zostały również ograniczenia związane ze znanymi technikami analitycznymi (na przykład problem przeuczenia przy metodzie klasyfikacji). Autor zwraca także uwagę na niebezpieczeństwa i zagrożenia związane z wykorzystaniem technik analitycznych na szeroką skalę. Jego obawy budzi przede wszystkim możliwość łączenia poprzez hurtownie danych informacji o rozmaitych aktywnościach klientów zapisanych w różnych systemach Customer Intelligence. W ten sposób można będzie tworzyć dokładne profile osobowościowe, bardzo pożądane na przykład w dziedzinie marketingu. Co prawda, prawo nie pozwala obecnie na robienie takiej integracji, ale być może w przyszłości sami się na to zgodzimy w zamian za specyficzne dobra czy usługi.
Omawiając sposoby wdrożenia systemów BI, Jerzy Surma podkreśla, że samo ich zaimplementowanie w firmie nie zagwarantuje sukcesu biznesowego. Konieczne jest umiejętne wykorzystanie możliwości, które dają te narzędzia i wkomponowanie ich w szereg innych czynników decydujących o rozwoju przedsiębiorstwa. Same z siebie nie wykreują wartość firmy bez powiązania ich z wewnętrznymi procesami biznesowymi i kontekstem organizacyjnym oraz bez uwzględnienia czynnika ludzkiego odpowiedzialnego za ich wykorzystanie.
Jerzy SURMA: Business Intelligence. Systemy wspomagania decyzji biznesowych; Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009