Od danych do wiedzy

Jak każdy podręcznik, tak i ta publikacja systematyzuje i porządkuje wiedzę - w tym przypadku na temat zasad funkcjonowania i możliwości zastosowania systemów Business Intelligence. Nie jest to jednak książka dla informatyków czy specjalistów nastawionych na techniczne aspekty rozwiązań BI.

Od danych do wiedzy
To raczej metodyczny, poglądowy wykład odnośnie metod analityki biznesowej i możliwości ich wykorzystania w działalności firmy. Sięgnąć powinni po nią przede wszystkim ludzie biznesu, ci, którzy szukają sposobów zwiększenia konkurencyjności swego przedsiębiorstwa, jego ekspansji rynkowej, dotarcia do nowych klientów, optymalizacji wewnętrznych procesów biznesowych. Znajdą w niej zarówno wyjaśnienie podstawowych sposobów wykonywania analiz (kostki OLAP, modelowanie, eksploracja danych), jak i wskazania, w jakich sytuacjach która z metod może przynieść korzyści biznesowe.

Dodatkową wartością książki jest to, że pokazane w niej zostały również ograniczenia związane ze znanymi technikami analitycznymi (na przykład problem przeuczenia przy metodzie klasyfikacji). Autor zwraca także uwagę na niebezpieczeństwa i zagrożenia związane z wykorzystaniem technik analitycznych na szeroką skalę. Jego obawy budzi przede wszystkim możliwość łączenia poprzez hurtownie danych informacji o rozmaitych aktywnościach klientów zapisanych w różnych systemach Customer Intelligence. W ten sposób można będzie tworzyć dokładne profile osobowościowe, bardzo pożądane na przykład w dziedzinie marketingu. Co prawda, prawo nie pozwala obecnie na robienie takiej integracji, ale być może w przyszłości sami się na to zgodzimy w zamian za specyficzne dobra czy usługi.

Omawiając sposoby wdrożenia systemów BI, Jerzy Surma podkreśla, że samo ich zaimplementowanie w firmie nie zagwarantuje sukcesu biznesowego. Konieczne jest umiejętne wykorzystanie możliwości, które dają te narzędzia i wkomponowanie ich w szereg innych czynników decydujących o rozwoju przedsiębiorstwa. Same z siebie nie wykreują wartość firmy bez powiązania ich z wewnętrznymi procesami biznesowymi i kontekstem organizacyjnym oraz bez uwzględnienia czynnika ludzkiego odpowiedzialnego za ich wykorzystanie.

Jerzy SURMA: Business Intelligence. Systemy wspomagania decyzji biznesowych; Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200