Biznes z techniką w tle

GK Kęty to największy w Polsce holding aluminiowy działający w całej Europie. Rocznie przetwarza prawie 50 tys. ton tego surowca prowadząc równolegle działalność produkcyjną m.in. w segmencie opakowań giętkich i budowlanych systemów aluminiowych.

Ogromną skalę działalności wspiera uporządkowane środowisko IT, za rozwój którego odpowiada Dorota Kubiak. Piastuje ona stanowisko kierownika Działu IT Grupy Kapitałowej Kęty od 7 lat. Kiedy w kwietniu 2002 r. obejmowała to stanowisko, Grupa składała się z trzech segmentów biznesowych - wyrobów wyciskanych, opakowań giętkich i systemów aluminiowych. Od tego czasu w nowej strategii położono nacisk m.in. na produkcję i sprzedaż wyrobów aluminiowych wysoko przetworzonych. W drodze akwizycji i rozwoju organicznego powstały zaś dodatkowe segmenty biznesowe - akcesoriów budowlanych, usług budowlanych i systemów transportowych. Rozwinęła się również działalność w pozostałych obszarach i na rynkach zagranicznych.

Organizacja IT uporządkowana…

Każdy segment biznesowy ma swojego opiekuna w dziale IT. Do jego zadań należy wsparcie użytkowników w korzystaniu z aplikacji - przede wszystkim z systemu ERP - i wdrażanie nowych rozwiązań dla rodzących się potrzeb biznesowych oraz nadzór nad kontraktem outsourcingowym w przydzielonym sobie obszarze.

Dorota Kubiak, kierownik działu IT Grupy Kapitałowej Kęty

W miarę rozwoju Grupy liczba użytkowników systemów IT podwoiła się i obecnie przekracza 1000 osób. Wszystkie te czynniki miały wpływ na zmiany w organizacji działu IT w GK Kęty. "Obejmując stanowisko głównego informatyka, zastałam rozproszoną strukturę działu IT. Oprócz działu centralnego - znajdującego się w GK Kęty - poszczególne segmenty lub spółki zależne miały zatrudnionych własnych informatyków. Konieczna była zmiana całej organizacji IT" - mówi. W ramach zmian organizacyjnych powstał jeden centralny departament IT obsługujący wszystkie spółki Grupy.

Dział kierowany przez Dorotę Kubiak zatrudnia 10 osób i obsługuje wszystkie spółki GK Kęty. Każda z nich odpowiada za odrębny obszar działalności biznesowej. "Obecnie każdy segment biznesowy ma swojego opiekuna w dziale IT. Do jego zadań należy wsparcie użytkowników w korzystaniu z aplikacji - przede wszystkim z systemu ERP - i wdrażanie nowych rozwiązań dla rodzących się potrzeb biznesowych oraz nadzór nad kontraktem outsourcingowym w przydzielonym sobie obszarze" - podkreśla Dorota Kubiak.

Według niej, technika powinna znajdować się w tle biznesu i stanowić medium umożliwiające jego działanie. "Media zaś powinny być dostarczane przez firmy w tym się specjalizujące" - mówi. W outsourcingu znajdują się usługi administracji siecią, systemami operacyjnymi, bazami danych, prowadzenia polityki bezpieczeństwa oraz serwis sprzętu. Warto dodać, że początki kontraktu outsourcingowego sięgają 2001 r. Z kolei wewnątrz firmy utrzymywane są zasoby bezpośrednio służące biznesowi. "To pracownicy na co dzień stykający się z problemami biznesowymi mają o nich najlepszą wiedzę" - uważa.

Dlatego w dziale IT GK Kęty pracują architekci systemowi, którzy zajmują się m.in. rozwojem systemu ERP, budową hurtowni danych, programowaniem procesów workflow. Administracja systemem ERP również prowadzona jest własnymi siłami.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200