ENFACE: Michał Małyszko...

... partner w spółce doradczej UBIK Business Consulting.

ENFACE: Michał Małyszko...

CYFRYZACJA Z GŁOWĄ

W planowaniu procesu cyfryzacji Polska jest - podobnie jak w informatyzacji usług publicznych - mocno opóźniona w porównaniu do reszty krajów Unii Europejskiej. Sześć z nich dokonało już pełnego przejścia na nadawanie cyfrowe. Pozostałe deklarują zakończenie tego procesu do 2012 r. W Polsce mówi się o roku 2014. Realną, graniczną datą jest połowa 2015 r., kiedy na mocy ustaleń międzynarodowych nadawanie analogowe przestanie podlegać ochronie i zapewne ta data będzie momentem, w którym ostatecznie zakończy się w Polsce proces cyfryzacji nadawania naziemnego. W przypadku Polski, która obecnie jest na początku tego procesu, wydaje się, że lepiej jest zakończyć go później, ale za to porządniej. Nie ma sensu śpieszyć się tylko dlatego, że większość krajów UE zgodziła się na rok 2012. Nawet Stany Zjednoczone - mimo szeroko zakrojonego programu dofinansowania tunerów oraz silnej akcji informacyjnej - nie dały rady przeprowadzić tego procesu na czas i przedłużyły datę wyłączenia nadawania analogowego.

TV TO IT

Wiele osób ze świata IT wciąż nie zauważyło, że dzisiejsza telewizja to właściwie jeden wielki system informatyczny. Często potrzebuje on identycznych usług i produktów, jak np. duże korporacje. Dzisiaj materiały nagrywane są na cyfrowych nośnikach i przechowywane w olbrzymich macierzach dyskowych. Obróbka wideo dokonywana jest przy użyciu wyspecjalizowanego oprogramowania na stacjach roboczych. Inne znowu oprogramowanie zarządza emisją materiałów zgodnie z ramówką. Wszystkie podsystemy pracują w wysokowydajnej sieci LAN, często połączonej siecią WAN z innymi oddziałami. Dodajmy do tego sieci VPN, systemy bezpieczeństwa, potrzebę transmisji danych na żądanie z dowolnego miejsca, a okaże się, że nadawcy TV to jedni z większych, potencjalnych klientów integratorów, dostawców sprzętu i producentów oprogramowania.

SURPRISE ON DEMAND

Dostępność treści multimedialnych w Internecie spowodowała powstanie nowych oczekiwań odbiorców wobec telewizji. Chcemy oglądać to, na co mamy ochotę, wtedy, kiedy chcemy i tam, gdzie mamy na to ochotę. Doświadczenie wyniesione z internetowych usług wideo na życzenie powoduje, że oczekujemy tego samego od sieci kablowych czy satelitarnych, które starają się nam to zapewnić w miarę możliwości. Z drugiej strony okazuje się, że standardowa, linearna i niekontrolowana przez odbiorcę telewizja posiada ciągle dużą siłę przyciągania. Dzieje się tak, ponieważ większość z nas oczekuje od telewizji bycia bierną rozrywką, co potwierdzają niezbyt udane doświadczenia z wprowadzaniem usług telewizji interaktywnej. Jednakże wydaje się, że możliwe jest połączenie tych dwóch światów - generowanie kanału tematycznego na życzenie odbiorcy, taki Surprise on Demand. Progre-ssive rock z lat 70.? Proszę bardzo! Siądź wygodnie i daj się mile zaskoczyć.

ZAWÓD - DORADCA

Bycie rzetelnym doradcą nie jest proste. Trzeba umieć znaleźć i przynieść prawdziwą wartość klientowi działając w jego długoterminowym interesie. Czasami nie jest to to, czego klient od nas oczekuje koncentrując się na tym, co teraz. Bardzo ważne jest zakomunikowanie sposobu i zasad współpracy z klientem - przedstawienie kodeksu etycznego, wartości jakie nami kierują podczas współpracy. Wszakże nie samym doradztwem człowiek żyje. Jestem miłośnikiem muzyki - zarówno jako słuchacz i kolekcjoner, jak i gitarzysta. Poza tym trenuję Tai Chi.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200