Oszczędność przez jakość
- Andrzej Maciejewski,
- 26.05.2009
W Raiffeisen Bank Polska wiedzą do jakiego stopnia przechowywane w systemach IT dane nie są doskonałe.
W emitowanych niedawno reklamach Raiffeisen Bank Polska przywoływana była historia Rockefellera - miliardera, który dorobił się majątku dzięki sprytowi i talentowi do robienia interesów, nawet na rzeczach z pozoru błahych. Mówi się, że zarobił miliony dzięki zastosowaniu jednej kropli cyny mniej do lutowania kanistrów z naftą. Dziś taka kropla to jeden wyeliminowany błędny rekord w systemie. Przy skali działalności instytucji finansowej jego eliminacja może przynieść znaczące oszczędności.
Na początek Bazylea II
Andrzej Burzyński, kierownik Zespołu Zarządzania Jakością Danych w Raiffeisen Bank Polska
Pod koniec 2007 r. określono wymagania systemu informatycznego, który mógłby wspomóc zarządzanie jakością danych w całym banku. "Aby zarządzać i podejmować decyzję, musimy umieć cyklicznie weryfikować dane i mierzyć ich jakość" - mówi Andrzej Burzyński. Notabene Herbert Stepic, prezes Raiffeisen International ogłosił 2007 r. rokiem jakości danych w Grupie Raiffeisen na całym świecie.
W poszukiwaniu systemu
Jednym z istotniejszych wymogów wobec narzędzia do DQM był rozwój systemu wraz z potrzebami banku, czyli podłączania kolejnych źródeł danych, obszarów biznesowych czy obszarów odpowiedzialności. Pierwszym zadaniem przed spisaniem specyfikacji dla nowego systemu było zbadanie zachodzących procesów oraz informacje o nich. Pojedyncze i dedykowane analizy były wykonywane z pomocą Excela. Powstała mapa procesów oraz ich właścicieli, harmonogram oraz skontrolowano, czy wprowadzano reguły weryfikacji. Ostatni punkt był najbardziej istotny z punktu widzenia wdrażanego narzędzia. Okazało się, że w wielu przypadkach reguły weryfikacji istniały, ale nie były odpowiednio skoordynowane i usystematyzowane w spójny proces.
Wyznaczono obszary odpowiedzialności za dane w systemach i zdefiniowano im mierniki umożliwiające pomiar jakości KPI (Key Performance Indicator) - raportowane co miesiąc w postaci danych zagregowanych z możliwością rozbicia na raporty detaliczne, które ułatwiają poprawę danych. Ewidencja defektów pokazuje błędy i mierzy ich wartości, następnie określa sposób postępowania z nimi. Dzięki temu bank posiada wiedzę o jakości danych w danym systemie, czasie, obszarze i właścicielu.