Co prawodawca miał na myśli

Gdy sprzedawcy energii elektrycznej zostali zobligowani do naliczania akcyzy, po raz kolejny okazało się, że niedociągnięcia w prawie i brak ustabilizowanej interpretacji przepisów utrudniają przygotowanie systemów IT.

Od lat przedsiębiorcy zmagają się z problemem, jak odczytać zamysł prawodawcy, aby ich systemy mogły właściwie naliczać podatki. Nawet jak jest już uchwalona nowa ustawa lub rozporządzenie, istnieje ryzyko, że oficjalna interpretacja wymusi zmianę dopiero co przygotowanego systemu. Oto jeden z wielu przykładów. Nowa ustawa o podatku akcyzowym, która weszła w życie 1 marca 2009 r., wprowadziła rewolucyjne zmiany w opodatkowaniu akcyzą energii elektrycznej. Dostosowała polskie przepisy do norm prawa wspólnotowego (dyrektywy Rady 2003/96/WE zmienionej dyrektywą 2004/74/WE) w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej. Przedtem podatnikami akcyzy byli wytwórcy energii elektrycznej, teraz są nimi dystrybutorzy i redystrybutorzy energii elektrycznej.

3 miesiące

pozostawiono firmom na przygotowanie systemów IT do naliczania akcyzy, podczas gdy nad odpowiednią ustawą pracowano... 39 miesięcy.

Zgodnie z dyrektywą, Polska powinna była przesunąć obowiązek płacenia akcyzy od energii elektrycznej z wytwórców na dystrybutorów i redystrybutorów najpóźniej 1 stycznia 2006 r. Ale nastąpiło to z ponad trzyletnim opóźnieniem. Jak łatwo policzyć, ustawę procedowano 39 miesięcy, zaś firmom na przygotowanie systemów finansowo-księgowych do naliczania akcyzy dano raptem... 3 miesiące. "De facto dwa, pracę nad dostosowaniem systemu zaczęliśmy w połowie stycznia 2009 r., jak już potrafiliśmy oszacować skalę zmian. Przecież nikt nie zaryzykuje stworzenia systemu IT błędnie naliczającego podatki" - przedstawiciel jednej ze spółek obrotowych.

Oczywiście firmy IT, które od lat działają w sektorze energetycznym i tworzą systemy billingowe - jak ABG, BPSC, Pentacomp czy Grupa Sygnity - miały własne koncepcje w tym zakresie, ale stały w blokach, czekając na przepisy. I tak BPSC, aby Enion Energia mógł przygotowywać dwa kluczowe raporty - "Ewidencję energii elektrycznej wyprodukowanej i zakupionej" i "Ewidencję sprzedaży i zużycia na potrzeby własne energii elektrycznej" - musiał zmodyfikować opcje umożliwiające rejestrację danych dotyczących sprzedaży oraz zakupu związanych z obrotem akcyzowym. Przygotowano interfejsy do istniejących systemów billingowych, odpowiadające za ewidencjonowanie sprzedaży energii elektrycznej jej odbiorcom.

Sposób liczenia

W praktyce rejestracja sprzedaży energii elektrycznej podlegającej wymogom ustawy polega na wprowadzeniu właściwego kodu akcyzy dla poszczególnych pozycji. Każdemu kodowi akcyzy przyporządkowane zostają dwie wartości: naliczana i wykorzystywana w ewidencji. Jednocześnie dla kodu akcyzy staje się możliwe zdefiniowanie rodzaju sprzedaży akcyzy wykorzystywanego w poszczególnych kolumnach ewidencji. Stawka naliczana wpływa bezpośrednio na wartość faktury sprzedaży, stawka na potrzeby ewidencji ma zastosowanie jedynie w przypadku tworzenia raportów zbiorczych. Faktury zakupu i sprzedaży podlegające ustawie będą ewidencjonowane w dedykowanych rejestrach, posiadających oznaczenie "rejestry akcyzowe".

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200