Mozilla i Opera krytykują automatyczne aktualizacje Internet Explorera 8

Subskrybuj RSS A A A
11 maja 2009 8:50
Ludwik Krakowiak

Przedstawiciele Fundacji Mozilla i Opera Software wskazują, że po pobraniu i instalacji Internet Explorera 8 za pośrednictwem Windows Update staje się on domyślną przeglądarką, nawet jeśli wcześniej w systemie była nią inna aplikacja. Ich zdaniem to kolejny przypadek wykorzystywania przez Microsoft dominującej pozycji i celowe osłabianie konkurencji.

Internet Explorer 8 trafił do aktualizacji automatycznych w drugiej połowie kwietnia br.. Mitchell Baker z Fundacji Mozilla oraz Hakon Wium Lie, szef ds. technologii w Opera Software zwracają uwagę, iż mechanizm aktualizowania przeglądarki to wykorzystywanie przez Microsoft dominującej pozycji i osłabianie konkurencji. Gdy użytkownik uzyskuje dostęp do upgrade'u i korzysta zeń wybierając opcję "ekspresowych ustawień", IE 8 staje się domyślną przeglądarką internetową.

Sposobom, w jakie Microsoft promuje swoją przeglądarkę, bacznie przygląda się Komisja Europejska - począwszy od grudnia 2007 r., kiedy to wpłynął do niej od Opery pozew antymonopolowy przeciwko koncernowi. Zarzut stosowania praktyk monopolistycznych został oficjalnie sformułowany przez KE w styczniu 2009 r. i wysłany do siedziby firmy Microsoftu w Redmond.

Komisja Europejska rozważała, czy nie podjąć decyzji, aby Microsoft i producenci komputerów umożliwiali klientom wybór konkretnej przeglądarki w momencie zakupu lub konfiguracji nowego peceta. Takie rozwiązanie wymagałoby umieszczania różnych aplikacji w nowych komputerach z Windows. Opera sugeruje również, że dogodnym rozwiązaniem byłoby oferowanie w usłudze Windows Update innych przeglądarek.

Przypomnijmy, że trzy dni temu firma badawcza Net Applications, która od 2005 roku dostarcza analiz dotyczących segmentu przeglądarek internetowych, opublikowała raport, który wskazuje, że popularność Internet Explorera spadnie do 2011 roku poniżej poziomu 50%. Rozwiązanie, które sprawia, że automatyczne aktualizacje za pomocą Windows Update zmieniają domyślną przeglądarkę w systemie, mogłoby znacznie poprawić sytuację IE na rynku.

Dla dociekliwych: Internet Explorer 8 - recenzja oraz Internet Explorer 8 - finalna wersja już jest! (pliki do pobrania i materiał wideo)

Która przeglądarka jest najlepsza? Pobierz i sprawdź sam!
Internet Explorer 8
Mozilla Firefox 3.0.10 PL
Google Chrome 2.0.170.0
Opera
Safari dla Windows 4.28.16.0 Beta

Oceń artykuł

średnio: 3.1 liczba ocen: 4

Komentarze (41)

Wesoł

20-05-2009 10:50

Oj są. Webmasterzy ich potrzebują. Obecnie są wersje 5.5, 6 i 7 :-) Niebawem może pojawi się i 8. Webmaster ciężkie życie ma. Internet Explorer nadal nie potrafi poprawnie wyświetlać stron internetowych z wersją 8 włącznie. Więc muszą ją mieć jeżeli pracują na Linuksie żeby się upewnić czy przez małe przeoczenie (czyt. zapomnieć że IE trzeba w wielu przypadkach traktować indywidualnie) przypadkiem IE nie rozsypuje całej strony mimo że została napisana poprawnie.

qmega

18-05-2009 22:57

"Zgadzam sie z przedmówcami. To jest ich system i ichprzegladarka. Ja na miejscu ms pozwalbym srodowisko open zer nie ma ie w dystrybucjach linuksa. Choc nie jestem za jakim kolwiek monopolem to tu jednak ke przesadza..." Z tego co pamietam gdzies kiedys widzialem na sieci stara wersje IE (chyba versja 5.0 lub 5.5) napisana pod linux ; )

IE Fan

16-05-2009 13:07

Odkąd zainstalowałem IE moje życie stało się prostsze dziewczyna mnie rzuciła przez co zacząłem oglądać częsciej serwisy erotyczne na szczęście podczas oglądania jednej z nich strona stwierdziła iż nie mam zainstalowanego antywirusa i to za darmo mi zainstalowali komputer chodzi dzięki temu 3x szybciej i sprawniej.

max

15-05-2009 10:27

ad ostatnie wpisy: czy wiecie co znaczy słowo "domyślna" w konktekście oprogramowania? Najwyraźniej nie wiecie, więc pozostaje pytanie, czemu zabieracie głos.

janekz

13-05-2009 22:09

@bbbbbbb co do tpsy to ich były jedynie centrale telefoniczne a linie otrzymała od państwa za darmo, bo nigdy takowe nie były ich i o wiele uczciwiej by było gdyby osobna spółka utrzymywałaby linie a osobna centrale, wtedy tej pierwszej zależałoby na jak największej liczbie firm telekomunikacyjnych korzystających z ich infrastruktury a tak to tpsa ma wszystkich w d... a co do przegladarek to nie widzę problemu że ie staje się domyślna przeglądarką po Windows Update, jeżeli ktoś świadomie zainstalował i uzywał innej to będzie jej uzywał dalej

Rogi

13-05-2009 10:13

Z igły widły. Kto uzywa innej przeglądarki nie zacznie od razu używać IE po instalacji i zmieni sobie na domyślną tą którą będzie chciał. Ja ściągnąłem żeby mieć i odpaliłem raz gdzie wyskoczyły jakieś ustawienia. Podziękowałem i zapomniałem, dalej korzystając z FF. Te pozwy na MS to chyba dla ułomnych ludzi, którzy myślą, że IE to jest Internet i nie umieją kliknąć w ikonę obok.

ss

12-05-2009 12:31

@polak71 no własnie nie.

aix

12-05-2009 10:20

Mozilla i Opera mają rację. To są automatyczne aktualizacje. Microsoft na siłę próbuje twierdzić, że przeglądarka internetowa to część systemu, a to nieprawda. Jeśli była wcześniej domyślną przeglądarką IE6 lub IE7 to mógł instalator zmienić na IE8, ale nie może jeśli był wcześniej Firefox, Opera, Chrome lub coś innego. To są działania monopolistyczne. Doczytajcie sobie czytelnicy.

xyz

12-05-2009 10:18

@bbbbb: Netia robi ale dopiero od niedawna. Od gdzieś tak pół roku stawiają własne DSLAM-y w centralach TPSA (ale niewielu, to jest ta promocja 4x szybszy net) i warunki czegoś takiego są o wiele korzystniejsze niż tepsowe.

Kaspee

11-05-2009 23:04

Kiedy IDG zmieni w końcu szatę graficzną? Bo brzydko.

~Gość

11-05-2009 21:52

Ja podobnie jak @The Stroyer otrzymałem taki komunikat. Kliknąłem żeby pobrać aktualizację do IE8 ale do dzisiaj nie zainstalował się. Czekam na tego IE8 aż mi się automatycznie zainstaluje ale nie mogę się doczekać. Ręcznie nie chce mi się go instalować. Może ktoś by poradził co zrobić, żeby w końcu się zainstalował ten IE8.

ss

11-05-2009 21:46

@@# Vatharian Wybierz distro które posiada domyślnie Twoją ulubioną przeglądarkę. Na tym właśnie polegają rożne dystrybucje Linuxa - zawieraja rozne pakiety paczek startowych....

polak71

11-05-2009 21:32

a widziałeś "nie-idiotę", ktory rządzi tym miejscem po roku 1989?

ss

11-05-2009 21:21

@Vatharian czy jak Ci, LOL Licencja misiu ROTFL, witamy "znafce" tematu. Tak sie jeszcze nie ubawiem.

nobody

11-05-2009 20:47

to drobiazg - gorsze, że np pobranie wtyczki windows media player do firefoxa kończy się u mnie niebieskim ekranem i dopiero wyrzucenie tego wtyczki kończy problemy.

tomek r

11-05-2009 19:40

shizo chyba za mlody jestes bo nic nie kumasz - microsoft nie ma zadnego monopolu - mozesz uzywac linuksa - przeciez nikt ci nie broni - ma tylko szalenie popularny system a to nie jego wina(znaczy po czesci tak ale to przeciez uzytkownicy wybrali sposrod tylu innych) fffatman a co ci miesza?bo mi nic a opcja instalacji uzytkownika trwa raptem minute dluzej niz expresowa w ktorej i tak trzeba kilka rzeczy ustawic - tak jest w kazdym programie przeciez...... pozatym mi ie8 nic nie zmienial - zostawil ustawienia jakie byly i PYTAL SIE CZY B)YC DOMYSLNYM co macie w ubuntu?safari?opere?nie FIREFOXa...... co macie w osx? SAFARI...... a to ze mozna wybrac inne to ok - ale te dwa systemy to przyklad ze u nich inaczej wcale nie jest co do tepsy - miala infrastrukture i ma ja nadal...czemu netia nie buduje swojej tylko marudzi jaka to tepsa zla bo nie chce ponizej kosztow sprzedawac?ale jak markety chca ponizej kosztow kupic towar to wielkie halo i firmy padaja....trzeba troszke myslec..... ps.mam upc i viste - z obydwu jestem bardzo zadowolony i nie uzalezniam sie od niczego - wybralem to co daje mi satysfakcje i spisuje sie w kazdej sytuacji z jaka mam do czynienia

fffatman

11-05-2009 17:25

@KDT: Ff informuje o stanie i się pyta. Się pyta czy ma być domyślny. W Ff jest też instalacja ekspresowa i jest ona ekspresowa a nie zmieniająca ustawienia juzera.

fffatman

11-05-2009 17:20

@The Stroyer: Można też jechać do Paryża przez Moskwę. System używa bibliotek IE i dobrze jest mieć najnowsze. Ale to nie powód mieszać juzerowi.

fffatman

11-05-2009 17:16

@bbbbbbb: Nie "KUR.A ich system ich przeglądarka i niech robią co chcą..." tylko dobry obyczaj jest nie grzebać juzerowi w ustawieniach i psuć robotę. Przeglądarkę to chociaż jeszcze widać. @ kciN: "Ja tu nie widzę żadnego problemu" - a ja widzę - a jeżeli wybrałem opcję ekspresową tzn., że wybrałem opcję szybką bez zmiany ustawień a nie ze zmianą ustawień. "Po co ma się jeszcze instalator pytać o przeglądarkę?" Dla zasady nie powinien pytać, tylko w opcji ekspresowej dostosować do zastanych ustawień. @ Borys: A bzdura, właśnie nie pyta. Juzer nie będzie sterczał i sprawdzał co mu właściciel systemu instaluje przez pół godziny czy 45 min więc wybiera "express" - teraz mi powiedz, w jakim polskim słowniku ekspresowo znaczy: ze zmianą podstawowych ustawień juzera? @Vatharian: Pie.....z bessęsu! Intencją MS jest : 1. podbicie żadnych notowań IE8, 2. zdezorientowanie niezorientowanego juzera przez wmówienie, że alternatywne przeglądarki są felerne i nie trzymają ustawień, 3. w razie czego, wykręcenie się sianem, tj. niezrozumieniem przez juzera słowa "express", które wg. niego znaczyło szybko a wg. standartów MS znaczy co innego.

agh

11-05-2009 17:12

@emzol "Rzeczywiście, Opera i Mozilla przesadzają. Niech sobie zrobią własne systemy operacyjne" - z jednej strony mówisz, że monopol jest zły, z drugiej - konkurenci na rynku przeglądarek nie mają prawa nic powiedzieć. Gdzie tu logika? "W Windows Update znajdują się przecież aktualizacje programów Microsoftu, a nie repozytoria dla programów firm trzecich" - przepraszam, czy czytałeś artykuł? Protest nie dotyczy faktu, że IE się aktualizuje, ale sposobu w jaki to robi. Więc o czym mówisz? "To, że Linux nie ma monopolu, nie oznacza, że nie może próbować stosować praktyk monopolistycznych" - taa, a w jaki sposób? Zaczną zamykać dystrybucje, zmienią licencję, skasują źródła? Jak wyobrażasz sobie takie "praktyki monopolistyczne" przy otwartości źródeł? BTW - ironicznie wskazałem, że Lin i Win nie można porównywać z powodu monopolistycznej przewagi Win. A Ty tutaj o możliwych "praktykach monopolistycznych"...

emzol

11-05-2009 16:21

Rzeczywiście, Opera i Mozilla przesadzają. Niech sobie zrobią własne systemy operacyjne. Ciekaw jestem, które przeglądarki byłyby w tedy domyślne... A pomysł z Windows Update to jest jedno wielkie nieporozumienie. W Windows Update znajdują się przecież aktualizacje programów Microsoftu, a nie repozytoria dla programów firm trzecich. Dlaczego Opera i Mozilla nie udostępniają aktualizacji i IE na swoich stronach? Wiadomo. @agh To, że Linux nie ma monopolu, nie oznacza, że nie może próbować stosować praktyk monopolistycznych. Lepiej zapobiegać, niż leczyć.

~Gość

11-05-2009 15:54

W Linuksie nie ma jednej przeglądarki, jest Firefox, Epipchany, Konqueror, przeglądarka tekstowa. Kto mówi że jedna przeglądarka jest w Linuksie ten nie wie czym jest Linuks. Linuks jest jądrem systemu więc nie ma żadnej przeglądarki, przeglądarki są dołączane do dystrybucji. Oj chłopaki chłopaki, za dużo siedzicie przed kompem i mózgi wam sie lasują.

bidny

11-05-2009 14:56

rozumiem powód protestów, ale moim zdaniem sa bezpodstawne - redmond ma tę przewagę ze daje przeglądarke z systemem i to się nie zmieni - ostatnio dużo gadalem z kumplem na gg w tym temacie i do takich wniosków doszliśmy

godlark

11-05-2009 14:24

KDT ile promili masz we krwi? Tak samo mogę napisać o operze, że szit, bo za każdym razem jak ją instaluję to muszę odchaczać ptaszka domyślnej przeglądarki, mimo, że opera dobrze wie, że domyślna przeglądarka to FF.

KDT

11-05-2009 13:17

Firefox wcale nie jest lepsze od M$ - za każdym razem jak instaluję FF, to muszę odhaczać ptaszka domyślnej przeglądarki, mimo ze ffajans doskonale wie, że mam ustawioną Operę :(((

shizo91

11-05-2009 11:45

nie może być "ich system, i niech robią co chcą" nie rozumiecie, że oni wtedy mają monopol? a monopol jest chamstwem i w ogole jest zabroniony.

agh

11-05-2009 11:33

@Vatharian "Dla mnie straszliwym błędem jest niepozywanie twórców linuksa o to że u nich domyślną przeglądarką jest np. Konqueror, czy (nie daj boże - firefox!) i że nie oferują czegoś innego" - jasne, bo Linux to taki monopolista, co ma 90% rynku. I Firefox / Konqueror czy coś tam jeszcze jest tworzone przez ten sam zespół, co jądro, czy dystrybucje Lin. Więc sytuacja jest ta sama, no nie? Może, jeśli chcesz coś już porównać, to porównuj rzeczy porównywalne, a nie wiatrak i samochód (to i to się rusza). "Poza tym bardzo dobrze, że ie8 się sam instaluje" - nie o tym jest mowa, tylko o prostej sprawie: jeśli już wybrałem, jaka przeglądarka ma być moją domyślną, to żaden inny program (czy IE, czy Ff, czy coś tam), nie powinien tego zmieniać BEZ mojej zgody. Finito.

~Gość

11-05-2009 11:19

int: ale można wyłączyć, a wyłączenie dla zwykłego użytkownika niczym nie różni się od deinstalacji (znikają wszystkie skróty i odwołania), a przynajmniej programy korzystające z silnika IE do czegośtam mogą nadal bez problemu działać.

The Stroyer

11-05-2009 11:13

Mam Viste - ustawilem w panelu aktualizacji - by najpierw powiadomiono mnie o pojawienieniu sie dostępnych w.w.Około 1,5 tygodnia temu zglasza mi sie aktualizacja dotycząca zainstalowania IE8. Co robie - wybieram TĄ aktualizacje dotycząca instalacji IE8 - i naciskajac prawy klawisz myszy - dokonuje wyboru opcji - UKRYJ AKTUALIZACJE.Zrobiłem to tylko raz i po tej czynności: 1) nie musialem instalować IE8 2) nie otrzymuje juz monitu o możliwości zaistalowania IE8 3) FF jest u mnie domyślną przegladarką i tak juz zostanie. i tyle. Problem z głowy.

Unknown

11-05-2009 11:12

@Gość IP: 87.207.86.162 Jeśli chodzi o obecne TPSA to wcale nie jest wina tamtego ustroju, tylko obecnego. Przywatyzacja TP i sprzedaż jej francuskiemu FranceTelekom nastąpiła już po 1989r. Ale problemem nie jest sama prywatyzacja, tylko fakt, że jakiś idiota sprzedał ją razem z infrastruktórą, która powinna pozostać w rękach państwa

int

11-05-2009 11:08

Po części macie racje, ale wyobraźcie sobie sytuację w której zwykły użytkownik chce odinstalować IE8... i co? i nic! nie da się!

~Gość

11-05-2009 11:07

@bbbbbbb ale z TPSA się z tobą w ogóle nie zgadzam, bo to że akurat są kim są, to zawdzięczają tylko i wyłącznie dawnemu ustrojowi! Nie wiem jakim leniem jest Netia, ale wiesz mi, że gdyby dalej była tylko sama TPSA, to dalej byś jechał na na 115 Kbps czyli sławne SDI. Bo ci to dopiero mają klienta tam gdzie słońce nie dochodzi ;)

UnKnown

11-05-2009 11:04

Coś im się poprzestawiało w głowach. Używam Opery, ale gdy pojawił się IE8 w aktualizacjach zainstalowałem z czystej ciekawości sprawdzenia jak działa i wygląda. Po pierwszym uruchomieniu włączyła się okno konfiguracyjne IE, ostatnim krokiem w konfiguracji było pytanie: Czy chcesz aby IE był domyślną przeglądarką. I dwie odpowiedzie TAK, NIE. Więc nikt mnie nie zmuszał do zmiany i Opera została jako domyślna.

~Gość

11-05-2009 11:02

no chyba tą Mozille i Opere to już całkiem udar mózgu dopadł! A może by tak sami wypromowali za swoje pieniążki swoje wspaniałe produkty, a nie lecą na skargę do KE i ch. wie do kogo jeszcze! Każdy może się reklamować, nawet Chrome ma być w reklamach telewizyjnych, a oni na co liczą?

Konio

11-05-2009 10:37

Jestem Macowcem, uzywam FF, wiec nie naleze do fanow Windowsa, ale w pelni sie zgadzam z przedmowcami - przydalby sie umiar i rozwaga tym gosciom od FF i Opery. Naduzywaja swojej roli ofiar.

qwerty

11-05-2009 10:31

Zgadzam sie z przedmówcami. To jest ich system i ichprzegladarka. Ja na miejscu ms pozwalbym srodowisko open zer nie ma ie w dystrybucjach linuksa. Choc nie jestem za jakim kolwiek monopolem to tu jednak ke przesadza...

Vatharian

11-05-2009 10:05

@bbbbbbb: Dobrze gada, w górę dziada! Dla mnie straszliwym błędem jest niepozywanie twórców linuksa o to że u nich domyślną przeglądarką jest np. Konqueror, czy (nie daj boże - firefox!) i że nie oferują czegoś innego. Poza tym bardzo dobrze, że ie8 się sam instaluje, bo jakgdzieniegdzie można poczytać siła tłumu używa wciąż IE6...

Borys

11-05-2009 10:00

bzdura, podczas instalacji ie8 wyraznie pyta, czy ma stac sie domyslna przegladarka czy nie

kciN

11-05-2009 09:58

I jeszcze: <<Opera sugeruje również, że dogodnym rozwiązaniem byłoby oferowanie w usłudze Windows Update innych przeglądarek.>> Tak z ciekawości: czy MS informuje gdzieś, że IE to jedyna przeglądarka na świecie? Bo jeśli nie, to czemu ma robić darmową reklamę Operze czy Mozilli? Rozumie, że MS ma zapędy monopolowe, ale trochę umiaru by się przydało.

kciN

11-05-2009 09:54

<<wybierając opcję "ekspresowych ustawień">> Ja tu nie widzę żadnego problemu - jeśli może wybrać, to znaczy że wybrał taką opcje, bo informacja, jakie zmiany zostaną wprowadzone jest umieszczona na ekranie wyboru opcji. Po co ma się jeszcze instalator pytać o przeglądarkę? W końcu, ma to być instalacja expresowa. <<aby Microsoft i producenci komputerów umożliwiali klientom wybór konkretnej przeglądarki w momencie zakupu lub konfiguracji nowego peceta.>> Tak samo można powiedzieć o dowolnym oprogramowaniu konkurującym z MS. Kupuje z Windows, to dostaje to co Windows zawiera (już i tak wystarczy, że producenci często zaśmiecają płytę instalacyjną systemu swoim softem).

bbbbbbb

11-05-2009 09:46

K*** ich system ich przeglądarka i niech robią co chcą....a te pajace niech wreszcie sami się postaraja....to tak jak u nas z tepsą - ich infrastruktura ich linie a zmusza się firme żeby za pół darmo oddawała sieć takim leniom jak choćby netia która g*** ma do zaoferowania pozatym przełączenie na domyslną to chwila....niepobieranie ie8 to też żaden kłopot komentarz edytowany przez moderatora


Najnowsze

MAC, czyli ministerstwo reformowania rządzenia

Premier wspiera lojalnie w kryzysie najbliższego współpracownika, Michała Boniego, przyjmując na siebie atak oburzonych internautów podczas debaty o ACTA.

Nowe, unijne zamówienia publiczne

Komisja Europejska proponuje ważne zmiany prawa wspólnotowego w obszarze zamówień publicznych. Warto im się przyjrzeć bo to jeden z elementów nowej perspektywy finansowej UE. Warto zatem przyjrzeć się owej propozycji bliżej.

Bezpieczeństwo rządowych stron - analiza

Zespół zadaniowy ds. ochrony portali rządowych opublikował wytyczne. Trudno stwierdzić, że to najlepsze rekomendacje, jakie można było przy okazji zaistniałych ataków wypracować.

DEBATA: Kiedy walka polityczna w sieci przemienia się w cyberterroryzm?

Skuteczny atak cybernetyczny przyniesie opłakane skutki dla państwa i gospodarki. Boleśnie się o tym przekonaliśmy, gdy nie można było dostać się na strony internetowe najważniejszych instytucji w Polsce.

Czy MSW chce unieważnienia przetargu na pl.ID?

Rośnie ryzyko całkowitego unieważnienia przetargu na nowe dowody osobiste. Krajowa Izba Odwoławcza odrzuciła odwołanie firmy Sygnity, która nie zgadzała się na wydłużenie o trzy miesiące terminu składania ofert na dostawę blankietów nowych dowodów osobistych. Wydłużenie całego postępowania o trzy miesiące może spowodować skargi uczestniczących w nim firm, a w konsekwencji unieważnienie przetargu.

Garść rad dla roztropnego szefa IT

Trudne czasy w gospodarce to okres, kiedy szczególnego znaczenia nabiera hasło: Jak cię widza, tak cię piszą. Osłabienie rynku przekłada się na oszczędności w przedsiębiorstwie, a oszczędności najłatwiej szukać w działach, które, w opinii zarządu, nie są bezpośrednio związane z prowadzoną działalnością - czyli również w dziale IT.

Sprzeczne wizje e-dowodu

Koncepcja elektronicznego dowodu osobistego powstała w Polsce wiele lat temu. Starsze są koncepcje elektronicznego systemu świadczeń ochrony zdrowia. Mimo to, nadal są w trakcie budowy.

Rekomendacje


Serwisy IDG - Warunki obsługi - Kontakt - Redakcja - Regulamin - O nas - Polityka prywatności - Serwis zgodny z ASME
Reklama - Licencjonowanie treści
Computerworld Polska i Computerworld Polska online są znakami towarowymi IDG Poland SA.
© Copyright 2012 International Data Group Poland S.A. 04-204 Warszawa ul. Jordanowska 12 tel.(+4822)321-78-00 fax(+4822)321-78-88