Duże firmy w Polsce chętnie inwestują w innowacje

Aż 40% z nich planuje w tym roku zainwestować w innowacyjne rozwiązania. Takie wnioski płyną z najnowszego badania PKPP Lewiatan i Deloitte.

Jak podaje Rzeczpospolita, firmy poprawiają konkurencyjność, choć przedsiębiorstwa państwowe często mylą innowacje z inwestycjami w ogóle. Chcą, aby wszystkie dawały oszczędności i poprawiały wydajność pracy. Z ostatnich dostępnych danych GUS wynika, że duże firmy w 2007 roku zainwestowały w innowacje ponad 16 mld zł, a małe ok. 3 mld zł. Zapewne wiele z tych inwestycji zostało "sprowokowanych" programami unijnymi.

Większość, bo 83%, dużych przedsiębiorstw zatrudniających ponad 250 osób (jest ich w kraju 3400) inwestowało w 2008 r. w innowacje. "Posłużą im one do przetrwania cięższych czasów" - twierdzi w rozmowie z Rzeczpospolitą Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek z PKPP Lewiatan. "Ale firmy dopiero uczą się innowacyjności. Koncentrują się na nowoczesnych metodach produkcji, dostaw, czy procesów. Znacznie rzadziej decydują się na wprowadzanie innowacji organizacyjnych, czy marketingowych" - dodaje.

Z badania PKPP Lewiatan i Deloitte wynika, że prawie 62% firm zaczęło w wyniku inwestycji w innowacje produkować w nowy lub ulepszony sposób albo zastosowało innowacyjne metody dostaw. Nieco mniej, bo 57%, wprowadziło nowe procesy produkcyjne lub zarządcze. Ponad 50% zmieniła zasady swojej organizacji, a 41% prowadziło inwestycje marketingowe. 25% firm wprowadziła zaś wszystkie cztery rodzaje innowacyjności, a prawie 17% - trzy z nich. Firmom wciąż jest prościej podejmować decyzje o inwestycjach unowocześniających produkcję czy wyroby niż zmieniających marketing.

Szefowie badanych firm zapytani o efekt innowacji mówili o wzroście sprzedaży (ponad 50%), wzroście zysku (ponad 33%) i skutecznej walce z konkurencją (29 %).

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200