Bardziej japońscy i usługowi
- Adam Jadczak,
- 24.03.2009
Od kwietnia Fujitsu Siemens Computers będzie funkcjonować jako spółka w całości należąca do japońskiego Fujitsu. Zmiany właścicielskie pociągną za sobą zmianę strategii firmy, także w Polsce.
Wielka zmiana ma nastąpić 1 kwietnia br., choć Fujitsu już przed kilkoma miesiącami odkupiło od Siemensa drugą połowę udziałów w joint-venture, jakim było Fujitsu Siemens Computer (FSC). Nowa spółka - już zapewne bardziej japońska niż europejska w charakterze i sposobie działania - będzie częścią Grupy Fujitsu. W jej skład wchodzą podmioty, takie jak np. - otwierająca właśnie swój oddział w Łodzi - Fujitsu Services. Według niepotwierdzonych informacji, FSC miałoby zmienić nazwę na Fujitsu Technology Solutions. W Grupie Fujitsu ma się nadal specjalizować w IT.
Więcej rozwiązań dla biznesu
Położenie nacisku w nazwie na słowo "rozwiązania" pociąga za sobą zmianę strategii FSC na świecie i w Polsce. "FSC ma przestać być tzw. box-moverem, którego wynik jest uzależniony od liczby sprzedanych komputerów, a stać się firmą, która oferuje usługi i tzw. kompleksowe rozwiązania spod znaku dynamicznej infrastruktury IT" - mówi Roman Durka, od kilku tygodni prezes Fujitsu Siemens Computers w Polsce. Ta strategia jest już realizowana, co widać po - jak mówi - "kontrolowanym" spadku sprzedaży komputerów na polskim rynku w 2008 roku, zwłaszcza w segmencie najtańszych produktów skierowanych na rynek masowy.
Jak zastrzega Roman Durka, nie oznacza to bynajmniej rezygnacji z utrzymania działu konsumenckiego. "Wierzymy, że pozostanie grupa klientów, która będzie chciała kupować nasze produkty. Chcemy jednak, aby to były rozwiązania z tzw. wyższej półki, jak nasze komputery z odtwarzaczami Blue-ray i wyjściem telewizyjnym HDMI" - dodaje. Uważa on jednak, że rynek komputerów i notebooków jest tak bardzo konkurencyjny, że zarabiać na nim są w stanie tylko firmy, które mają odpowiednią skalę i dodatkowo chcą obniżać "wartość technologiczną" wprowadzanych na rynek produktów, aby uzyskiwać wyższe marże. "My w tanie rozwiązania nie będziemy wchodzić" - przekonuje Roman Durka. W tym właśnie obszarze firma odnotowała największy spadek w 2008 r. w Polsce. Mimo to, ok. 50% przychodów FSC w Polsce to wciąż sprzedaż komputerów PC.
Ubytek przychodów na rynku konsumenckim Roman Durka chce zrównoważyć zwiększoną sprzedażą rozwiązań klasy Enterprise, w tym serwerów blade i systemów pamięci masowych. Fujitsu - po przejęciu całości FSC - na pewno wejdzie do Polski z tymi ostatnimi rozwiązaniami. Roman Durka chciałby też wprowadzić do oferty polskiego oddziału rozwiązania telekomunikacyjne, w tym LTE (Long Term Evolution), konkurując na tym rynku chociażby z Ericssonem. "To dałoby nam dobre portfolio produktów do budowy kompleksowych rozwiązań dla klientów" - mówi.