Mosty z procesami w tle

W przypadku typowej firmy produkcyjnej większość procesów realizowana jest w pobliżu centrali i stanowisk komputerowych. Sytuacja komplikuje się jednak, gdy dane trzeba na bieżąco wprowadzać do systemu z oddalonego placu budowy.

Taka sytuacja ma miejsce w spółce Mosty-Łódź, która powstała w 1992 r. w wyniku wydzielenia się z firmy państwowej. Po 12 latach działalności kierownictwo firmy zdecydowało się na wdrożenie systemu, który pozwalałby na dostęp do aktualnych danych o realizowanych projektach konstrukcyjno-budowalnych. Miał ułatwiać planowanie i nadzorowanie ich realizacji oraz umożliwiać racjonalizację wykorzystania zasobów firmy.

Wybór systemu to połowa sukcesu

W Mostach-Łódź analizę procesów przeprowadzono dwukrotnie - raz na potrzeby wyboru systemu i dostawcy, drugi przed samym wdrożeniem. Wdrożenie systemu nadzorował Wojciech Pater, dyrektor ds. przygotowania produkcji w Mostach-Łódź. Jego zdaniem, jedną z najbardziej trafnych decyzji związanych z wdrożeniem systemu ERP było skorzystanie z usług niezależnej firmy doradczej. "Nie znałem rynku. Nie byłem zorientowany w zakresie dostępnych systemów ERP. Uznałem, że pomoc zewnętrznej firmy się opłaca. Nie stać mnie bowiem na niepowodzenie projektu" - mówi.

5%

kosztów wdrożenia systemu ERP stanowiła - w przypadku Mosty-Łódź - wartość kontraktu z firmą konsultingową, która doradzała przy jego wyborze.

Konsultanci poznańskiej Infoconsulting przeprowadzili analizę procesów biznesowych firmy Mosty-Łódź oraz wynikających z nich wymagań dotyczących systemu. "Firma doradcza pomogła nam stworzyć mapy procesów naszego przedsiębiorstwa. Na tej podstawie wspólnie opracowaliśmy kryteria, jakie musiał spełniać system ERP, aby najlepiej odpowiadać naszym wymaganiom. Ważne było również ukierunkowanie, na co zwracać uwagę podczas wyboru systemu ERP" - uważa Wojciech Pater. Według jego zapewnień, wartość kontraktu z firmą Infoconsulting stanowiła ok. 5% kosztów wdrożenia.

Specjaliści Infoconsulting uczestniczyli również w postępowaniu przetargowym. Z grona siedmiu, wstępnie rozważanych rozwiązań wybrano systemy firm Oracle, IFS i SAP. Brano pod uwagę m.in. stopień spełniania wymagań dotyczących działalności projektowej, koszty wdrożenia i użytkowania systemu oraz referencje dostawcy. Ostatecznie wybór padł na IFS Applications. W kontrakcie wdrożeniowym zastrzeżono m.in., że przez cały czas realizacji projektu nadzorować go będą ci sami konsultanci i audytorzy.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200