Telekomunikacja z Redmond

Microsoft udostępnił kolejną wersję Office Communication Server 2007 R2 - platformy, na której ma się opierać komunikacja wewnątrz firmy.

Office Communication Server 2007 miał swoją premierę przeszło półtora roku temu. Do podstawowych jego elementów należy: programowa obsługa komunikacji głosowej VoIP, rozszerzalność i dostosowywanie do potrzeb biznesowych za pomocą udostępnionego SDK, tworzenie połączeń i konferencji za pomocą komunikatorów, współpraca z urządzeniami mobilnymi oraz integracja z infrastrukturą Active Directory. Za sprawą tych funkcji omawiana technologia miała zapewnić znaczne ograniczenie kosztów ponoszonych przez organizacje, zarówno wydatków na rozmowy telefoniczne pomiędzy oddziałami firmy, jak i na podróże służbowe.

Oczekiwane zmiany

Uaktualnienie OCS 2007 przynosi m.in. długo wyczekiwane wsparcie dla Windows Server 2008. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że OCS 2007 R2 jest dostępny tylko dla 64-bitowych systemów operacyjnych. Ograniczono też zakres portów, które muszą być otwarte na zaporze sieciowej, poprawiono skalowalność systemu, oprócz tego administratorzy dostają do dyspozycji zestawy nowych raportów dotyczących wykorzystywanych w systemie urządzeń oraz jego wydajności. Dodatkowo, komunikator OCS pozwala na prowadzenie rozmów grupowych, ich archiwizacje oraz wyszukiwanie po zagadnieniach. Telefony zaś współpracujące z Office Communication Server 2007 zapewniają teraz integrację z komputerem użytkownika.

Istotne dla ograniczenia kosztów firmy mogą być tak zwane wdzwaniane audiokonferencje, pozwalające realizować tego typu usługi za pomocą wewnętrznej infrastruktury firmy, z udziałem rozmówców z zewnątrz, a także SIP Trunking, który wprowadzi nawiązywanie bezpośrednich połączeń VoIP pomiędzy dostarczycielem usługi telefonii internetowej a OCS 2007 bez konieczności posiadania bramki dostępowej. Użyteczne może się okazać dzielenie pulpitu z poziomu klienta Office Communication Server.

Nowo wprowadzony moduł asystencki pozwoli pracownikowi recepcji lub centrali przełączać rozmowy za pomocą aplikacji desktop. Większość z tych funkcjonalności nie jest nowatorska, każdy prawdopodobnie miał do czynienia ze współdzieleniem pulpitu czy komunikatorami, ale kluczowe w przypadku OCS jest właśnie zintegrowanie tych wszystkich elementów w jedno rozwiązanie, oparcie o wspólną infrastrukturę i udostępnianie funkcji z jednego miejsca w potencjalnie prosty dla użytkownika sposób.

Wykorzystanie OCS 2007

Microsoft prezentuje siebie jako przykład udanego wdrożenia OCS 2007 R2. Wykorzystanie tego systemu przez rok pozwoliło ograniczyć koszty podróży służbowych o 90 mln USD. Zaznacza także bardziej wydajne działanie pracowników, którzy moją dostęp do tego produktu. Na polskim rynku z omawianego rozwiązania korzysta m.in. Telekomunikacja Polska, Amica, Polpharma, Polkomtel oraz Urząd Miasta w Bydgoszczy.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200