Centra danych: wymagania rosną a specjalistów brakuje

Rosną oczekiwania użytkowników centrów danych i problemy ze sprostaniem ich wymaganiom. Sytuacji nie ułatwiają braki specjalistów IT z tej dziedziny i nacisk na zmniejszanie kosztów zarządzania centrami danych.

Jak wynika z opublikowanego przez firmę Symantec "Raportu o centrach danych za rok 2008" od specjalistów zajmujących się obsługą centrów danych wymaga się świadczenia usług na coraz wyższym poziomie oraz spełniania rosnących wymagań użytkowników biznesowych. Aż 75 proc. badanych stwierdziło stopniowy lub szybki wzrost oczekiwań użytkowników biznesowych. Zdaniem 60 proc, a w przypadku polskich przedsiębiorstw aż 88 proc., zapewnienie poziomu usług wymaganego przez firmy staje się w dzisiejszych czasach coraz trudniejszym zadaniem.

Zapewnienie oczekiwanego przez klientów poziomu świadczonych przez centra danych usług może być szczególnie trudne w obliczu ciągłego obniżania kosztów zarządzania centrami danych. Jak pokazuje raport, zdecydowana większość badanych stwierdziła, że obniżenie kosztów było ich głównym celem w 2008 roku. W Polsce redukcja kosztów była ważna dla połowy ankietowanych.

Sytuacji nie ułatwiają braki specjalistów do obsługi centrów danych. 36 proc. badanych zgłosiło niedobór personelu, a według 43 proc. respondentów istnieją duże lub nawet bardzo duże trudności ze znalezieniem odpowiednio wykwalifikowanych kandydatów. W Polsce na ten problem zwraca uwagę 56 proc. badanych firm. Aby zaradzić kłopotom z brakami kadrowymi, przedsiębiorstwa coraz częściej skłonne są organizować szkolenia pracowników oraz zlecać wykonywanie usług firmom zewnętrznym.

Jak więc radzą sobie szefowie IT by osiągać lepsze wyniki przy mniejszych nakładach finansowych i ludzkich? Jak pokazuje raport firmy Symantec, główne inicjatywy podejmowane przez kierownictwo centrów danych obejmują automatyzację zadań (wymienioną przez 42 proc. respondentów), szkolenia rozszerzające kwalifikacje i umiejętności personelu (40 proc.) oraz zmniejszanie stopnia złożoności centrów danych (35 proc.). Względy oszczędnościowe okazały się też główną przyczyną wykorzystywania przez firmy tzw. "zielonych" centrów danych.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200