Zmiana a projekty IT
- Piotr Waszczuk,
- 27.01.2009
Zarządzanie wdrożeniem w zasadzie nie powinno znacząco różnić się od procesów kierowania innymi zmianami. Jest jednak kilka istotnych zasad, na które warto zwrócić uwagę.
Zarządzanie wdrożeniem w zasadzie nie powinno znacząco różnić się od procesów kierowania innymi zmianami. Jest jednak kilka istotnych zasad, na które warto zwrócić uwagę.
Tym bardziej istotne staje się odpowiednie zaplanowanie całego projektu oraz zgranie oczekiwań odmiennych grup użytkowników z możliwościami zespołu projektowego. Wzrasta również znaczenie wyboru osób odpowiedzialnych za przygotowanie i realizację wdrożenia. Warto zadbać o to, aby projekt wdrożeniowy był od początku do końca nadzorowany przez jedną osobę. Dotyczy to zarówno organizacji zainteresowanej zmianą, jak i strony realizującej wdrożenie. Praktyka pokazuje, że wszelkie zmiany na stanowisku kierownika projektu zaburzają harmonogram i dodatkowo spiętrzają problemy komunikacyjne.
Kierownik projektu IT powinien...
Za terminową realizację harmonogramu, budżet i powodzenie całego przedsięwzięcia, odpowiada zwykle kierownik projektu wdrożeniowego. Na nim skupia się też uwaga zarządu, zespołu wdrożeniowego i przyszłych użytkowników nowego oprogramowania. Wobec tego kierownik musi być wprawnym liderem, organizatorem i planistą. Musi też dysponować specjalistyczną wiedzą techniczną dla konkretnego projektu i znajomością całej organizacji.
Częstą przyczyną niepowodzenia projektów IT są naciski kierownictwa firmy na skrócenie harmonogramu wdrożenia. Tymczasem większości elementów projektu nie da się pominąć lub przyspieszyć bez szkody dla ostatecznej funkcjonalności oprogramowania lub stopnia jego przystosowania do potrzeb biznesu. Projekt wdrożeniowy pozbawiony elementów analizy czy szkoleń i testów, już w fazie realizacji może przynieść więcej szkód niż oczekiwanych korzyści. Stąd szef projektu powinien dysponować wystarczającymi kompetencjami i zaufaniem kierownictwa, aby przeciwstawić się nieuzasadnionym żądaniom. Równocześnie od stopnia komunikatywności i umiejętności argumentowania konkretnych potrzeb zespołu projektowego zależy częstotliwość pojawiania się wspomnianych żądań.