Zgodność słów i czynów

Dyskusje na temat roli sektora publicznego w rozwoju infrastruktury szerokopasmowej skupiały się głównie na kwestiach związanych z samym powstawaniem sieci.

Dyskusje na temat roli sektora publicznego w rozwoju infrastruktury szerokopasmowej skupiały się głównie na kwestiach związanych z samym powstawaniem sieci.

Wiele emocji budziły spory na temat tego, czy samorządy lokalne powinny się bezpośrednio angażować w ich budowę i administrowanie, czy też zostawić to podmiotom komercyjnym. Wobec tych gmin, które zdecydowały się na własne inwestycje, padały zarzuty o psucie rynku i niszczenie zasad konkurencyjności. Tam, gdzie rozwiązanie problemów pozostawiano biznesowi, okazywało się, że inwestowanie w niektórych miejscach jest dla niego zupełnie nieopłacalne.

Misja publiczno-prywatna

33%

gospodarstw domowych w Polce jest zagrożonych wykluczeniem cyfrowym.

Dzisiaj nikt już nie ma wątpliwości, że współpraca między sektorem publicznym a biznesem w tworzeniu dostępu do sieci szerokopasmowych jest niezbędna. Państwo i biznes osobno nie poradzą sobie z tym wyzwaniem. Tym bardziej, że mamy na gruncie polskim do czynienia z olbrzymi zaległościami i zapóźnieniami. Szacuje się, że co trzecie gospodarstwo domowe w naszym kraju zagrożone jest wykluczeniem cyfrowym. Potrzebne są więc konkretne, dające szanse na rzeczywisty rozwój, rozwiązania i posunięcia. Na nich głównie skupiała się uwaga uczestników sesji "Broadband a sektor publiczny" na V Forum Usług Szerokopasmowych. W opinii wielu z nich, nawet gdyby niektóre przedsięwzięcia okazywały się nierentowne, to i tak trzeba je realizować, gdyż rozwój cywilizacyjny kraju jest celem nadrzędnym.

Czynników mogących stymulować lub utrudniać współudział obu sektorów w działaniach na rzecz rozwoju infrastruktury szerokopasmowej może być znacznie więcej niż tylko eksponowane wcześniej zaangażowanie w budowę linii i łączy. Jednym z mało jeszcze dostrzeganych, a niezmiernie istotnych w perspektywie rozwoju rynku usług szerokopasmowych, jest polityka fiskalna państwa i praktyka administracji samorządowej w tym zakresie. Przy pobieraniu opłat za budowle, do których należą również sieci telekomunikacyjne, większość dużych miast pobiera najwyższe, dopuszczalne prawem stawki, czyli 2% od wartości. Jednocześnie samorządy tych samych miast mają zatwierdzone programy bądź strategie rozwoju społeczeństwa informacyjnego, gdzie aż roi się od haseł i sloganów, jak to ważne i niezbędne dla dalszego rozwoju cywilizacyjnego, społecznego czy gospodarczego jest zapewnienie warunków rozwoju sieci szerokopasmowych.

Uczestnicy sesji "Broadband a sektor publiczny" zwracali także uwagę, że niezbędne jest zrównanie statusu sieci teleinformatycznych ze statusem innych składników infrastruktury komunalnej. Sieciom teletechnicznym trzeba nadać status sieci pożytku publicznego, taki sam, jaki przysługuje dzisiaj sieciom wodociągowym, gazowym czy elektrycznym. Takie zaszeregowanie pozwoli m.in. stosować niższe od dotychczasowych stawki opłat oraz ułatwi prace związane z planami zagospodarowania przestrzennego. Pojawiły się również postulaty opracowania norm technicznych, które obligowałyby inwestorów do tworzenia warunków do rozwoju infrastruktury sieciowej - w przypadku budowy infrastruktury komunalnej do zapewnienia kanalizacji pod światłowód, a w przypadku budownictwa wielorodzinnego - do rozprowadzenia po domu sieci dostępowej.

Zdaniem niektórych uczestników sesji, czynnikiem mobilizującym samorządy do działania byłoby wpisanie rozwoju sieci szerokopasmowych do zadań własnych gminy. Dzisiaj wiele władz samorządowych nie podejmuje takich starań, tłumacząc się brakiem odpowiednich zapisów ustawowych. Tam gdzie takie inicjatywy istnieją, nie ma zazwyczaj odpowiednio przygotowanych kadr, instytucji i rozwiązań, które mogłyby się metodycznie i długofalowo zająć realizacją projektów, na wzór zasad obowiązujących w sferze wodociągów czy drogownictwa. Stworzenie takich modelowych rozwiązań, dedykowanych infrastrukturze szerokopasmowej - zarówno pod względem prawnym, jak i organizacyjnym - staje się już dzisiaj koniecznością. Dalszy rozwój tej infrastruktury, bez odpowiedniego zaplecza na poziomie gmin, będzie coraz trudniejszy.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200