Na gorąco: Henryk Hruszka

Nowy szef bydgoskiego ośrodka R&D Alcatel-Lucent o projektach związanych z tworzeniem oprogramowania telekomunikacyjnego, w tym konwergentnych systemach wiadomości, poczcie głosowej dla iPhone'a i geomessagingu.

Nowy szef bydgoskiego ośrodka R&D Alcatel-Lucent o projektach związanych z tworzeniem oprogramowania telekomunikacyjnego, w tym konwergentnych systemach wiadomości, poczcie głosowej dla iPhone'a i geomessagingu.

Kiedy bydgoską fabrykę przekształcono w laboratorium?

Na gorąco: Henryk Hruszka

Henryk Hruszka

Około 8 lat temu. Obecnie ośrodek ten specjalizuje się w konwergentnych systemach wiadomości i do zarządzania jakością sieci, narzędziach wspomagających projektowanie, instalacje i monitorowanie sieci, czy aplikacjach do obsługi poczty głosowej i wiadomości multimedialnych. W Bydgoszczy od kilku lat funkcjonuje też jedno z dziesięciu Globalnych Centrów Zarządzania Siecią Alcatela-Lucenta. Usługami projektowymi zajmuje się zaś Globalne Centrum Projektowania.

Nad jakimi projektami pracują obecnie inżynierowie w Bydgoszczy?

Jednym z produktów jest Converged Messaging System, to nowa nazwa systemu AnyPath. Rozwiązanie to wykorzystywane jest w naszych produktach typu Unified Communications integrujących pocztę głosową, maile, faksy, wideowiadomości, ale także nawigację głosową po stronach WWW, czy technologie speech-to-text i text-to-speech. To nasz główny projekt.

Czy jedyny?

Oczywiście nie. Rozwijamy też Messaging Application Broker. Aplikacja ta służy do realizacji tzw. visual messagingu. Dzięki niej na Apple iPhone lub Nokia N95 można mieć wykaz wiadomości głosowych, które zostawili nam znajomi. Zamiast jednak odsłuchiwać wszystkich po kolei, można wcześniej otrzymać w formie tekstu ich zestawienie z takimi informacjami jak to, przez kogo i jak długa wiadomość została nam zostawiona. Dopiero na tej podstawie wybiera się tę, którą się odsłuchuje. Część zespołu, choć mniejsza, pracującego nad tą technologią znajduje się w naszym laboratorium w Stanach Zjednoczonych.

A co z tzw. produktami nowej generacji?

Bardzo nowoczesnym produktem, nad którego wdrożeniami pracujemy - choć opracowanym przez Bell Laboratories w USA - jest Geographic Messaging Service Platform. Umożliwia ona tworzenie zaawansowanych usług opartych na lokalizacji. Przykładowo, przechodząc obok kawiarni możemy otrzymać w postaci komunikatu SMS jej reklamę zachęcającą do skorzystania z dzisiejszej promocji na kawę. Z kolei konkurent naszej ulubionej kawiarni może ustawić wokół niej tzw. geofence i odwieść nas od tego, aby do niej wejść wysyłając reklamę z promocją - dziś do każdej kawy pączek gratis. GMSP to możliwość przesyłania reklam w sieciach komórkowych ograniczonych terytorialnie. Ale nie tylko. Wracając np. z urlopu możemy ustawić automatyczne powiadamianie znajomych o tym fakcie wysyłane automatycznie po przekroczeniu rogatek naszego rodzinnego miasta.

Gdzieś wdrożono już takie rozwiązanie?

Są pilotowe projekty np. na stadionie drużyny baseballowej New York Yankees. Rozwiązanie to było także pokazywane na Krajowym Sympozjum Telekomunikacyjnym w Bydgoszczy.

Czy opracowane technologie są też przez Państwa samodzielnie wdrażane?

Pracujemy oczywiście nad projektami u klientów - projektujemy i tworzymy architekturę, testujemy powstałe rozwiązania, rozwiązujemy bieżące problemy zgłaszane przez nich. Samodzielnie wdrażamy nasze rozwiązania w USA i Ameryce Południowej. Ale wspomagamy też oddziały w Afryce i Azji.

Czy planowane jest zwiększanie zatrudnienia w bydgoskim laboratorium?

Stale poszukujemy nowych pracowników. W Bydgoszczy pracuje 700 osób, z czego 240 to inżynierowie w centrum R&D. Głównie ze względu na sytuację na rynku, zatrudniamy absolwentów uczelni. Pracowników z doświadczeniem trudno ściągnąć z rynku. Pozyskując absolwentów współpracujemy z Politechniką Gdańską i Poznańską, Uniwersytetem Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy i Uniwersytetem Mikołaja Kopernika w Toruniu.

Na jakie trudności napotykają Państwo w pozyskiwaniu specjalistów?

W Polsce brakuje dobrych szkoleń w zakresie tworzenia i testowania oprogramowania. W zeszłym roku rozpoczęliśmy więc współpracę z Altkom Akademia. Firma ta opracowała dla nas cztery kursy obejmujące: stosowaną przez nas metodykę prowadzenia projektów SCRUM, testowanie oprogramowania oraz dwa kursy związane z jego tworzeniem.

Rozmawiał Adam Jadczak

Dossier

Początki kariery: w roku 1993 w AT&T jako inżynier oprogramowania

Aplikacja mobilna, którą stworzyłbym dla siebie: zintegrowany system zarządzania osobistymi danymi w telefonie komórkowym/smartfonie

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200