Co tydzień nowy projekt

Jacek Dudzik od października kieruje powołaną niedawno spółką Emperia Info, która świadczy usługi IT na rzecz wszystkich firm należących do Emperia Holding.

Jacek Dudzik od października kieruje powołaną niedawno spółką Emperia Info, która świadczy usługi IT na rzecz wszystkich firm należących do Emperia Holding.

Co tydzień nowy projekt

Jacek Dudzik

Przez kilkanaście lat pracy Jacek Dudzik zdobył zaufanie zarządu Emperia Holding, który docenił rolę informatyki w rozwoju firmy. Przez długi czas pozostawał także jego członkiem. Jak mówi, objęcie fotela prezesa zarządu spółki zależnej - Emperia Info - nie zmienia stanu rzeczy. Przedstawiciele IT nadal biorą aktywny udział w kreśleniu biznesowej strategii holdingu. Tym bardziej, że Jacek Dudzik pełni także funkcję CIO całego holdingu.

Do Emperii Info weszli dotychczasowi pracownicy działu IT holdingu. Po połączeniu GK Eldorado z Grupą BOS, rozpoczęto proces konsolidacji działów IT, który zakończył sie 1 października 2007 r. W ten sposób skonsolidowano wszystkie działy IT przejmowanych przez ostatnie lata przez Emperia Holding podmiotów. "Miejsce pracy naszych ludzi jest uzależnione od zadań, które realizują. Większość programistów pracuje centralnie w Lublinie. Natomiast w kraju mamy rozlokowanych tych specjalistów, którzy serwisują sprzęt komputerowy" - wyjaśnia Jacek Dudzik.

To nie pierwszy przypadek wydzielenia ze struktury grupy nowej spółki. Działalnością IT na rzecz podmiotów zewnętrznych zajmuje się od sześciu lat spółka Infinite, która zarabia na opracowanych przez Emperię własnych rozwiązaniach, w tym eHurtownia i EDInet, które wydatnie wspomogły w dynamicznym rozwoju biznesu Holdingu w minionych latach. eHurtownia odpowiada za zbieranie zamówień ze wszystkich sklepów Emperia.

Konsolidacja oznacza korzyści

Emperia Info zatrudnia obecnie 102 osoby, wśród nich wielu doświadczonych pracowników. Część z nich musiała zmienić zakres obowiązków, zdobyć nowe kompetencje lub ograniczyć dotychczasową władzę. Rezygnację z pracy w wyniku konsolidacji Jacek Dudzik ocenia na nie więcej niż 10%. "Przy tego rodzaju operacjach budzących obawy pracowników najtrudniejsze są sprawy personalne. Większość z nich uwierzyła jednak w nasz projekt i podjęła się nowych wyzwań. Poświęciliśmy sporo czasu na przekonanie do wspólnej wizji informatyki w Emperia Holding" - opowiada.

Powołanie Emperia Info nastąpiło błyskawiczne, a stopień skomplikowania prac z tym związanych jest znikomy wobec innych zadań, które czekają na realizację. Na pewno bardzo pomogło duże doświadczenie grupy w łączeniu i przekształcaniu spółek. "Skupienie w jednym miejscu kompetencji z zakresu własnych i zewnętrznych rozwiązań IT było dla nas wygodne z wielu względów" - tłumaczy Jacek Dudzik. Wśród korzyści związanych z powołaniem osobnej spółki wymienia m.in.: dostarczanie w pełni funkcjonalnych i ekonomicznie uzasadnionych systemów IT, mierzone realizacją zmian i projektów informatycznych w zadeklarowanym czasie oraz bieżące utrzymanie rozwiązań IT, mierzone liczbą incydentów zrealizowanych zgodnie z czasem SLA.

Osobna spółka gwarantuje także stabilność działania systemów informatycznych, mierzoną średnim czasem jego działania oraz sprawną obsługę serwisową sprzętu komputerowego, mierzoną liczbą incydentów zrealizowanych zgodnie z czasem SLA.

Wspólna wizja informatyki

Opracowane z sukcesem własne systemy do obsługi core biznesu to element wizji informatyki, jaką realizuje Jacek Dudzik. "Własny system i jego funkcje, których nie ma konkurencja będzie naszym orężem w budowaniu przewagi rynkowej. Dobrym przykładem tego typu jest nasza Hurtownia, która jest w stanie obsłużyć 150 mln zł obrotów miesięcznie" - mówi prezes Emperii Info.

Od dwóch lat główne wyzwania CIO Emperia Holding to ujednolicanie systemów w dynamicznie rosnącej grupie spółek. Proces ten rozpoczął się w momencie połączenia Grupy BOS z Grupą Eldorado (obecnie Emperia). Spółka łączyła się z przedsiębiorstwami, które miały większe obroty. Przed połączeniem Emperia miała 16 oddziałów dystrybucyjnych, po połączeniu ok. 80. Natomiast sieć detaliczna obejmuje obecnie 130 sklepów Stokrotka i 2000 placówek franczyzowych. W przejętych lokalizacjach spółka prowadzi proces wdrażania modelu organizacji wypracowany przez lata w Eldorado. Co tydzień w kolejnym oddziale.

Ujednolicane są struktury i zakresy obowiązków. Dotyczy to także infrastruktury IT. "Nasza organizacja informatyczna obsługująca cały biznes dojrzała do ekspansji ogólnopolskiej. Wciąż jednak wszystko podlega zmianom, co znacznie podnosi stawianą nam poprzeczkę" - mówi Jacek Dudzik. "Zakładamy, że od 1 lipca 2009 r. Holding będzie posiadać jednolity system IT. Tego typu działanie jest niezbędne, aby efektywnie zarządzać informatyką. Nie da się tego osiągnąć w sytuacji, kiedy każda spółka stosuje inne rozwiązanie" - podkreśla.

Jeszcze więcej wiedzy

Od zeszłego roku Emperia rozpoczęła wdrażanie narzędzi Business Intelligence firmy Oracle. "Mieliśmy oczywiście pogłębione dane o sprzedaży, jednak stosowaliśmy znacznie prostsze narzędzia" - mówi Jacek Dudzik. "Nadszedł czas na rozwiązanie adekwatne do ogólnopolskiej, wielooddziałowej struktury naszej firmy i wielu milionów transakcji dokonywanych w niej codziennie. Gdy uświadomiliśmy sobie korzyści, jakie przyniosło wdrożenie systemu BI w dystrybucji, decyzja była jednoznaczna: obejmujemy nim również detal" - dodaje.

"Zarząd potrzebuje aktualnych informacji o stanie przedsiębiorstwa, którego struktura tak szybko się rozrasta" - mówi CIO Emperia Holding. Jak twierdzi, z punktu widzenia biznesowego, posiadanie tego typu rozwiązania, to wymierne korzyści finansowe, które są osiągane przez podejmowanie optymalnych, podpartych aktualnymi danymi, decyzji. "Pieniądze wydane na zakup tego rozwiązania zwrócą się bardzo szybko" - stwierdza. Nowy system będzie obejmował spółki detaliczne zarządzające sklepami sieci Stokrotka. Jego uruchomienie jest planowane na początek 2009 r.

Wyzwań pod dostatkiem

Pomimo kilkunastu lat spędzonych w firmie, Jacek Dudzik wciąż czuje adrenalinę, która powoduje, że nie myśli o zmianie pracy, choć często dostaje takie propozycje. Jako anegdotę, przytacza jedną z propozycji headhunterów uruchomienia 30 sklepów. "Zapytałem czy w jedną noc? Okazało się, że chodzi o cały miesiąc. Takie wyzwanie mnie nie interesuje. Zdarzyło się, że uruchamialiśmy 20 sklepów właśnie w ciągu jednej nocy" - dodaje śmiejąc się. Koniec procesu konsolidacji systemów IT w Emperia Holding zaplanowany jest na lipiec 2009 r. Jednocześnie Emperia Holding prowadzi kilkadziesiąt innych projektów biznesowych, w które zaangażowane jest IT. Firma bierze też pod uwagę wyjście poza granice kraju. "Obecnie IT nie jest już powodem do zmartwień" - konkluduje Jacek Dudzik.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200