Na dzień do Tomaszowa

Ceramika Paradyż śmiało konkuruje z włoskimi i hiszpańskimi producentami glazury i terakoty. Aby być od nich lepsza, musi wiedzieć więcej o gustach klientów. Ale dzięki temu oczy cieszą płytki ceramiczne pokryte "zmierzchem złotym", na których "ta sama cisza trwa wrześniowa".

Ceramika Paradyż śmiało konkuruje z włoskimi i hiszpańskimi producentami glazury i terakoty. Aby być od nich lepsza, musi wiedzieć więcej o gustach klientów. Ale dzięki temu oczy cieszą płytki ceramiczne pokryte "zmierzchem złotym", na których "ta sama cisza trwa wrześniowa".

Na dzień do Tomaszowa

Grzegorz Mikucki, główny informatyk Grupy Paradyż

Od tego wiersza Juliana Tuwima zaśpiewanego lata temu przez Ewę Demarczyk trudno się uwolnić, gdy wjeżdża się do Tomaszowa Mazowieckiego. Może chodzi o inny Tomaszów? Aczkolwiek Ceramika Paradyż, której hale i przygotowane na sprzedaż płytki widać z daleka, mogłaby z powodzeniem uczynić swój hymn z tej pieśni. Wszak cały marketing w tej branży opiera się na tworzeniu nastroju.

Popatrzmy na opisy kolekcji na ich stronach internetowych: styl orientalny to "inspiracja kulturą Wschodu - japońskie motywy, szczypta imbiru, klimat egzotycznych podróży" zaś "naturalny" to "barwy ziemi, traw i kwiatów, struktury żywego drewna i kamienia. Serce Ziemi w Twoim domu". I nie ma znaczenia, że pochodzące z całej Europy surowce do tych kolekcji mieszają się razem w ogromnych młynkach, zaś po uformowaniu trafiają razem do wypalenia w przepastnych piecach, do których co i rusz podjeżdżają z nową partią płytek samobieżne roboty. Liczy się ta "kropelka słona" na ścianie nad wanną i "zielone winogrona" nad kuchennym blatem.

O nastrój dbają nie tylko paradyscy projektanci jeżdżąc po świecie i wdychając atmosferę toskańskich zabytków czy też zapatrując się w oliwne gaje pod Olimpem. To również zasługa sprawnego systemu, nad którym czuwa zespół informatyków dyrektora Grzegorza Mikuckiego. Ponad 500 mln zł przychodu za 2007 r. i ponad 25 mln metrów kwadratowych sprzedanej glazury i terakoty.

Jak w raju

Na hałdzie dolnośląskiej gliny uwija się ogromna, piętrowa koparka. Jej zadaniem jest przerzucić góry surowca do zbiorników, skąd trafi on do gigantycznych młynków. Tam w ogóle nie da się używać innych przymiotników. Wszystko jest "naj" lub "giga", począwszy od hali wysokości 30 m, po maszynę, która produkuje kilkadziesiąt płytek na minutę. Trudno uwierzyć, że kafelek formatu 20x25 cm przed chwilą był sypkim piaskiem.

To nic w porównaniu z wrażeniem, jakie robi fabryczna hala pozbawiona prawie robotników. W tej części fabryki pracuje ich raptem kilkudziesięciu, z czego najbardziej żmudna wydaje się praca kontrolera jakości, wyłuskującego raz na jakiś czas odmienny od wzorca kształt faktury płytki. Trach, i taka płytka ląduje w specjalnym kontenerze. "U nas nic się nie marnuje. Za chwilę zmielimy ją i ponownie przekształci się w glazurę" - mówi Grzegorz Mikucki, główny informatyk Grupy Paradyż. Postępująca automatyzacja produkcji i przejmowanie jej poszczególnych etapów przez roboty, jak np. samojezdne wózki, które przewożą kilkutonowe regały z gotowymi płytkami, pakowane następnie w mgnieniu oka przez inne, to signum temporis. W ocenie Grzegorza Mikuckiego, w najbliższych latach firma sukcesywnie będzie zmniejszała udział ludzi w procesie produkcyjnym. Czy na końcu odejdą informatycy?

To raczej pytanie retoryczne, ponieważ cały ten biznes zależy od sprawnego obiegu informacji. "Główną stosowaną przez nas aplikacją jest system klasy ERP IFS Applications, z którego wykorzystujemy moduły: produkcyjny, remontowy, zarządzania personelem, księgowo-płacowy, administracyjny i planowania" - przedstawia stan informatyki Grzegorz Mikucki. "W naszych zakładach działa także system elektronicznego obiegu dokumentów i archiwizacji" - dodaje. Niewątpliwie wyzwaniem są odległości między poszczególnymi lokalizacjami. Poradzono sobie z tym poprzez uruchomienie sieci bezprzewodowej na łączach MNI Telecom.

Płytki na palmtopa

Żeby wzrosła sprzedaż, trzeba było zrezygnować z kartkowo-pocztowego sposobu rejestracji zamówień i wykorzystać palmtopy. "Na początku zdecydowaliśmy się na wdrożenie systemu CRM, dzięki któremu wiele procesów udało się usprawnić, ale dopiero zastosowanie terminali PDA wyposażonych w funkcje zdalnej synchronizacji danych za pośrednictwem łączy GSM spowodowało zasadniczy przełom" - tłumaczy Grzegorz Mikucki.

W praktyce proces biznesowy, od złożenia zamówienia do rozliczeń kończących się poleceniem wystawienia faktury, można zrealizować przy korzystaniu z palmtopa. Przedstawiciel handlowy może też szybko sprawdzić, czy klient jest wiarygodny, czy płaci w terminie, jak wygląda historia jego zamówień, na jaki temat warto z nim rozmawiać. Wystarczy synchronizować bazę z centralą, i odpowiednie dane są dostępne dla przedstawicieli w terenie.

Kafelki z własną podobizną

Z punktu widzenia klienta nie ma znaczenia jak jest prowadzony właściwie ten kafelkowy biznes. Ale gdy ma się rozgrzebaną łazienkę, zaś sprzedawca złowieszczo rozkładając ręce zapewnia nas, że płytki przyjadą za miesiąc, warto wiedzieć, że Paradyż zapewnia klientowi od ręki nawet pojedyncze egzemplarze. Oczywiście, o ile są gdzieś na składzie. Jednego nie magazynuje: kafelkowych portretów swoich klientów, bo i takie zamówienie jest w stanie wykonać. "A może byśmy tak, najmilszy, wpadli na dzień do Tomaszowa?"

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200