Coraz więcej informacji

Systemy wykorzystywane w Urzędzie Miasta Katowice dają coraz większe możliwości tworzenia raportów i analiz, potrzebnych zarówno do bieżącego zarządzania miastem, jak i planowania jego rozwoju.

Systemy wykorzystywane w Urzędzie Miasta Katowice dają coraz większe możliwości tworzenia raportów i analiz, potrzebnych zarówno do bieżącego zarządzania miastem, jak i planowania jego rozwoju.

W stolicy województwa śląskiego mieszka 300 tys. osób, zarejestrowanych jest 180 tys. samochodów, działa 45 tys. firm, a na terenie Katowic znajduje się 72 tys. działek, na których stoi 96 tys. budynków i budowli. Budżet miejski na ten rok wynosi ok. 1,3 mld zł. Już te liczby pokazują skalę zagadnień i problemów Urzędu Miasta Katowice. Przy takiej liczbie spraw wsparcie ze strony IT jest nieodzowne. Bez wykorzystania technik informacyjnych obsługa prowadzonych działań nie byłaby dostatecznie efektywna i szybka. Przykładowo, dzięki systemowi podatków lokalnych można w ciągu kilku godzin sporządzić listę osób zalegających z płatnościami i rozesłać im wezwania do zapłaty. Przy przeglądaniu krok po kroku dokumentów papierowych trwałoby to co najmniej kilka dni.

Dla rozwoju

Coraz więcej informacji

Jerzy Borys, pełniący obowiązki naczelnika Wydziału Informatyki w Urzędzie Miasta Katowice

Za obszar finansów i księgowości oraz budżetu katowickiego urzędu odpowiada system Ratusz. Obsługa spraw załatwianych przez urząd, takich jak ewidencja działalności gospodarczej czy wydawanie zezwoleń na sprzedaż alkoholu prowadzona jest w systemie Urząd. Do zarządzania obiegiem dokumentów elektronicznych stosowany jest system DocMan, a do zarządzania oświatą w mieście system firmy Vulcan. Urząd Miasta Katowice uczestniczy też w realizowanym w skali województwa Systemie Elektronicznej Komunikacji Administracji Publicznej. "W wykorzystywanych przez nas systemach IT jest gromadzonych coraz więcej informacji. Dzięki IT coraz większe są też możliwości przetwarzania tych informacji" - mówi Jerzy Borys, p.o. naczelnika Wydziału Informatyki. Najbardziej spektakularne efekty tego przetwarzania widoczne są w systemie informacji przestrzennej (SIP). Dzięki danym zawartym w poszczególnych jego warstwach można tworzyć wiele różnych raportów, sprawozdań i analiz prezentowanych na mapie cyfrowej. Jeden rzut oka wystarczy, by ocenić charakterystykę typów własności gruntów na terenie miasta, zagęszczenie ludności w poszczególnych dzielnicach, czy najbardziej narażone na wypadki drogowe i działania przestępcze miejsca. Zestawienia takie, uzupełnione analizami specjalistów, pełnią użyteczną funkcję przy planowaniu rozwoju miasta. Były wykorzystywane np. przy projektowaniu nowego układu komunikacyjnego miasta czy prognozowaniu zapełnienia szkół i przedszkoli.

System GIS w Katowicach jest stale rozwijany. Powstają nowe warstwy, do jego zasobów sięgają kolejne instytucje i służby miejskie. Do 2010 r. ma powstać cyfrowa mapa zasadnicza. Do jej tworzenia ma być wykorzystana m.in. nowa ortofotomapa, która odwzoruje powierzchnię miasta z dokładnością do 8 cm. Powstanie też model 3D dla wszystkich budynków w mieście.

Na ratunek

Dział Informatyki Urzędu Miasta Katowice nie ucieka od nowych, niestandardowych rozwiązań. Na potrzeby Miejskiego Centrum Ratownictwa (odpowiednik Centrum Powiadamiania Ratunkowego) stworzony został specjalny, unikalny system teleinformatyczny. Wykonała go firma Wasko według specjalnych założeń przygotowanych przez przedstawicieli Urzędu Miasta i służb ratowniczo-porządkowych działających w mieście. System ten obsługuje pracę dyżurnych kilku różnych służb - pogotowia ratunkowego, straży pożarnej, policji i straży miejskiej. Jest zintegrowany m.in. z mapą cyfrową. Dzięki nadajnikom GPS zamontowanym na samochodach widać od razu aktualną lokalizację poszczególnych karetek pogotowia czy strażackich wozów bojowych. Do tego dochodzi jeszcze informacja statusowa potwierdzająca faktyczny stan pozostających w dyspozycji dyżurnych sił i środków.

System umożliwia także integrację wszystkich form komunikacji głosowej stosowanych w poszczególnych służbach. Dzięki temu dyspozytorzy w Centrum Ratownictwa korzystają tylko z jednego pulpitu i mikrofonu do porozumiewania się zarówno z osobami dzwoniącymi ze zgłoszeniem z miasta, jak i ratownikami będącymi w akcji czy dowódcami poszczególnych jednostek lub komend. Bez względu na to, czy ktoś dzwoni z telefonu stacjonarnego lub komórki, czy też nawiązuje łączność przez krótkofalówkę, do dyspozytora sygnał trafia zawsze na jeden i ten sam komputer na stanowisku dowodzenia. Zainstalowany na nim system obsługuje w ten sam sposób każdy rodzaj komunikacji. Dzięki zastosowanym rozwiązaniom można także zarządzać zakresem i sposobem komunikacji podczas akcji ratowniczych. W razie potrzeby dyspozytorzy mogą zestawić połączenia między poszczególnymi służbami czy wręcz między poszczególnymi ratownikami lub funkcjonariuszami. Możliwe jest nawiązywanie łączności w trybie jeden do wszystkich, jeden do jednego lub wszyscy do wszystkich.

Możliwości systemu obsługującego Miejskie Centrum Ratownictwa zwiększą się po wybudowaniu miejskiej sieci metropolitarnej. Połączy ona m.in. wszystkie służby miejskie, dzięki czemu polepszą się warunki komunikacji i transferu danych między nimi. Budowa sieci MAN to jedno z głównych zadań, które czeka w najbliższym czasie Wydział Informatyki Urzędu Miejskiego. Projekt ten będzie realizowany przy wykorzystaniu środków unijnych wraz z szesnastoma innymi samorządami śląskimi, które tworzą razem śląską sieć metropolitarną SilesiaNet.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200