Recepta na zdrowe IT

Inwestycje IT Centrum Medycznego LIM pokazują kierunek, w którym zmierza prywatna opieka medyczna. Z punktu widzenia pacjentów jest to perspektywa obiecująca.

Inwestycje IT Centrum Medycznego LIM pokazują kierunek, w którym zmierza prywatna opieka medyczna. Z punktu widzenia pacjentów jest to perspektywa obiecująca.

Recepta na zdrowe IT

Paweł Czesak, wiceprezes zarządu, dyrektor zarządzający spółki CM LIM Invest

Obsługą informatyczną Centrum Medycznego LIM od ponad trzech lat kieruje Paweł Czesak, wiceprezes zarządu, dyrektor zarządzający spółki CM LIM Invest, która została stworzona właśnie do tego celu. Na rzecz spółki-matki, CM LIM Invest świadczy usługi w modelu outsourcingowym w kilku obszarach. Obszar techniczny obejmuje systemy IT, bazy danych, telekomunikację, infrastrukturę sieciową, sprzęt medyczny wraz z oprogramowaniem.

CM LIM Invest zajmuje się także zarządzaniem projektami, zarządzaniem zmianami w systemach, przeprowadzaniem analiz i testów, programowaniem i szkoleniami, a w obszarze bezpieczeństwa informacji - opracowywaniem analizy ryzyka, przewidywaniem postępowania z ryzykiem nietolerowanym, opracowywaniem i testowaniem planów ciągłości działania, nadzorowaniem zdarzeń, administrowaniem katalogami ról użytkowników i profili uprawnień. "Funkcjonujący model sprawdza się bardzo dobrze. W CM LIM Invest koncentruje się wiedza informatyczna, znajomość metodyk zarządzania oraz narzędzia zapewniające bezpieczeństwo informacji. Nasze główne spółki mogą dzięki temu realizować swoje podstawowe zadania" - twierdzi dyrektor Paweł Czesak.

Lepiej wewnątrz

Zanim powołano do życia outsourcingową spółkę-córkę, CM LIM korzystało już z usług firmy zewnętrznej. Zarząd firmy medycznej doszedł jednak do wniosku, że dużo korzystniej będzie powołać organizację działającą wewnątrz grupy. Atutem CM LIM Invest jest znajomość potrzeby firmy. "Duża część pomysłów wypływa ze specyfiki biznesu, jakim są usługi medyczne. Dążymy do doskonalenia obsługi naszych pacjentów a zarazem ułatwiania pracy pracownikom administracji i naszym lekarzom" - dodaje Paweł Czesak.

CM LIM pozycjonuje się jako dostawca usług medycznych premium - dla segmentu klientów o statusie VIP. Dlatego obok nowoczesnej obsługi, dba także o jakość i poufność informacji, którą potwierdza certyfikat ISO IEC 27001:2005. Papierowe wersje dokumentacji nie są dostępne we wszystkich punktach obsługi, wersja elektroniczna zapewnia sprawny i kontrolowany przepływ informacji. Rozwiązania, które mają wspomagać spółkę w dotrzymywaniu wymogów norm międzynarodowych opracował zespół jakości CM LIM we współpracy z CM LIM Invest. "Pomoc była nieoceniona. CM LIM Invest robi więcej niż oczekujemy. Jako osoba odpowiedzialna za system bezpieczeństwa nie musiałam narzucać standardów. Nasz dział IT opracował je przejrzyście i funkcjonalnie" - mówi Lidia Spocińska, dyrektor ds. jakości CM LIM.

Długa lista projektów

Ostatnie trzy lata były dla zespołu informatycznego CM LIM Invest okresem wzmożonej pracy. Obok wspomnianego wdrożenia Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji, zgodnego z normą ISO IEC 27001:2005, wykonano kilka projektów, które w znacznym stopniu unowocześniły infrastrukturę IT w spółce. Wzrost ilości danych przetwarzanych przez CM LIM spowodował konieczność uruchomienia nowej platformy serwerowej w technologii Blade. Uzyskane korzyści to zwiększenie wydajności stosowanych aplikacji, umożliwienie archiwizacji zdjęć RTG w postaci cyfrowej, możliwość budowy nowej aplikacji medycznej, większe bezpieczeństwo danych przez uruchomienie nowoczesnej biblioteki taśmowej z gwarantowaną polityką backupów. Modernizacja sieci LAN i WAN z wykorzystaniem technologii Multiprotocol Label Switching (MPLS) miała na celu obsłużenie zwiększonego zapotrzebowania na łącza, którymi placówki CM LIM wymieniały dane. Temu projektowi towarzyszyło wdrożenie telefonii IP w grupie CM LIM. Wśród najważniejszych efektów Paweł Czesak wymienia przede wszystkim obniżenie kosztów operacyjnych firmy.

Projektem szczególnie ważnym dla personelu CM LIM było opracowanie nowej wersji aplikacji medycznej. Co warte odnotowania, jej autorami są również lekarze - w ten sposób przygotowują we własnym zakresie produkt dla innych lekarzy, znając ich wymagania i przyzwyczajenia. Nowa aplikacja przyspiesza pracę personelu medycznego. Oferuje szablony przebiegu wizyt, bazy danych o lekach czy innych usługach świadczonych przez CM LIM. Elektroniczna oraz drukowana (nie wypełniania ręcznie) dokumentacja w znacznym stopniu usprawnia obieg informacji, także wpływa na postrzeganie poziomu realizowanej usługi.

Zanim jednak pacjenci CM LIM trafiają do lekarzy, muszą zarejestrować wizytę. Spółka postanowiła rozszerzyć kanały kontaktu pacjentów z rejestracją umożliwiając zamawianie wizyt online. Podstawą technologiczną do uruchomienia rezerwacji usług online stała się nowa strona WWW. W tym celu przebudowano dotychczasową witrynę internetową Centrum Medycznego LIM. Wprowadzono prezentację danych generowanych na żywo przez system o dostępności lekarzy, godzinach otwarcia placówek oraz inne zmiany dotyczące czytelności i funkcjonalności strony. "Wprowadzenie rezerwacji online zmniejsza obciążenie call center oraz Działu Obsługi Pacjenta w zakresie rezerwacji wizyt i udzielania informacji o dostępnych terminach do lekarzy" - podkreśla Paweł Czesak.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200